e

Saturday, February 18, 2012

Nasi Lemak Kampung Kelaweh..

Hari ni & esok, aku bertugas di asrama sbgi warden. Waktu sarapan pagi td, aku sempat menjamah sarapan simple~ roti kaya & air teh. Waktu2 mcm ni, tetibe teringat kat kesedapan nasi lemak yang aku pernah makan kat Kampung Kelaweh 2 tahun lepas (Perghh.. Lame giler aku tak makan nasi lemak yg sedap). Kat tempat aku tinggal skrg ni, susah sangat nak jumpa nasi lemak yg kena dgn selera aku mcm tu. Bukan ape, nasi lemak ni banyak variasi, kan. Bagi aku, kesedapan nasi lemak tu terletak pada sambalnya. Korang setuju tak? Kalau ikutkan selera aku, aku sukakan style Kelantan, sambal & ikan bilis dimasak sekali, & hasilnya tekstur ikan tu jadi lembut (kecur air liur aku ni).

Kalau kat Serdang (tempat aku membesar), kebanyakan nasi lemak yg dijual, sambal & ikan bilisnya dimasak asing2. Okey gak mkn nasi lemak dgn ikan bilis yg garing mcm neh, tp apepun aku tetap mengidam yg Kelantan nyer. Kat Sarawak lak, yg selalu aku jumpe~ sambal nasi lemak nye di blend bersama ikan bilis (kalau tak silap aku la), jadi korang tak kan jumpe ikan bilis sekor2. Sbgai ganti, diletakkan seekor ikan masin yg nipis. Huhu..

Pernah satu masa, time aku betul2 mengidam nk mkn nasi lemak dgn sambal yg aku suka, habis 1 Satok aku geledah. Frust gak la sepagi tu mencari, tapi xjumpe. Last2, aku terjumpa kat KFC! Caye tak? Itupun kebetulan, sbb ade dlm menu sarapan paginya, Nasi Lemak. Sambalnye mmg dimasak sekali dgn ikin bilis, tp apepun, masih tak leh lawan nasi lemak yang aku penah makan kat Kampung Kelaweh..

11 comments:

  1. teringin nak mkn sgt ni Rozuan.. huhu

    ReplyDelete
  2. Mengidam eh? kesian..masak sendiri la br puas hati..hehe~

    ReplyDelete
  3. Yana~ Yana lah yg ajar Zam masak, leh? hehe

    ReplyDelete
  4. slm..alahai kesiannyer...meh k'ida masakkan nasi lemak meh,.air tgn org kelate jugakk ni .he..he
    http://idaddapur.blogspot.com/2011/12/bentou-nasi-lemak.html

    ReplyDelete
  5. Bento nasi lemak?! Pergh 1st time dgr! Tapi idea & konsep tu mmg menarik! Orait, Zam terjah skng~

    ReplyDelete
  6. Steffany & Mr Clive~ mmg simply sedap la nasi lemak ni ;9

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Zamani,
    Alhamdullilah, dah lama tak sebut nama kg Kelaweh, kampung akak kg Pangkal Changgong dekat jugak dengan kg Kelaweh tu..

    ReplyDelete
  8. Kak Mieza~ Waalaikumussalam, oo asal Machang ae? hehe

    ReplyDelete