e

Sunday, February 5, 2012

SALAM MAULIDUR RASUL: Kelebihan Berselawat Keatas Baginda Rasuluhlah Sallallahu Alayhi Wasallam

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan Dia banyak menyebut Allah.” (Al Ahzab:21)


Salam Maulidur Rasul buat saudara Muslim ku semua. Dalam entri kali ini, Zam nak tekankan kelebihan utama berselawat. Maaflah terpanjang sedikit dari biasa, tapi Insya Allah, anda kebaikan yg hendak dikongsikan bersama ('',)

Sebelum itu, apakah itu selawat? Menurut istilah Kamu Bahasa Melayu, selawat ditakrifkan sebagai; "doa kpd Tuhan supaya dilimpahkan rahmat atas Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam."

"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) ke atas Nabi (Muhammad ). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan." (Al Ahzab:56)

Sabda Nabi
"Barangsiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, dia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. "

Salah satu kelebihan berselawat ialah mendapat syafaat, iaitu pertolongan dari Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam di hari kiamat kelak. Untung nasib kita di sana mmg tidak diketahui, biarpun kita seorang yg taat pada perintah & suruhan Allah SWT, itu belum tentu dapat menjamin nasib kita melainkan dengan rahmat Allah SWT semata. Salah satu cara memperoleh rahmat itu, ialah melalui berselawat (jadi jom kita selawat banyak2 lps ni!)

Satu amalan yg boleh dipraktikan dalam kehidupan seharian ialah, memulakan selawat ke atas Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam sebelum berdoa. Ini antara tips yg menarik untuk dikongsikan kepada anda semua, kerana Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam bersabda

"Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi sallahu alaihi wassalam "

Lepas ni bolehlah kita tingkan mutu doa kita & disamping itu, moga2 kita beroleh syafaat yg kita idam2kan. Renung2kan, dan selamat beramal (^^,)

6 comments: