e

Saturday, March 3, 2012

Gambar Kemusnahan Akibat Puting Beliung Di Indiana



HENRYVILLE, Indiana — Ribut kuat yang melanda U.S. Gulf Coast hingga ke Great Lakes di utara memusnahkan 2 pekan kecil & meragut 28 nyawa. Ia adalah puting beliung kedua yang melanda dalam minggu yang sama.

Sekurang2nya 28 orang awam terbunuh, termasuk 14 di dan 12 di Kentucky, kata penguatkuasa tempatan. Di Indiana, Marysville telah bertukar menjadi padang jarak dan Henryville yang berdekatan turut mengalami nasib yang sama dengan kemusnahan yang dahsyat. Setiap kawasan dihuni kira2 2000 penduduk.

Imej dari helikopter milik sebuah stesen televisyen yang membuat liputan menunjukkan banyak rumah yang ranap, dengan sebahagian dari bumbung2nya yang musnah diterbangkan angin & persekitaran yang berselerakkan dengan puing2 .

Seorang wartawan di Henryville mengatakan sebuah sekolah menengah telah dimusnahkan dengan tingkat duanya telah runtuh. Kerusi2 bertaburan di luar bangunan, pokok2 terbongkah akarnya & banyak kereta yang remuk apabila dihujani ketulan ais sebesar saiz bola lisut. Penguatkuasa memberitahu sewaktu ribut berlaku, sesi persekolahan sedang berjalan seperti biasa, tetapi kecederaan yang dicatatkan adalah kecil.

Sukarelawan yang turun membantu kelihatan sedang menolak troli yang penuh dengan air & makanan untuk diagihkan kepada mangsa2. Pekan ini juga merupakan tempat kelahiran pengasas Kentucky Fried Chicken~ Col. Harland Sanders.

Ernie Hall, 68, mengesan kehadiran ribut itu dari dalam rumah kecilnya yang terletak berhampiran sekolah menengah tersebutl. Hall memberitahu dia melihat puting beliung bergerak melintasi jalan yang menuju ke rumahnya, meranapkan & meratakan apa sahaja yang berada di laluannnya. Dia & isteri kemudiannya berlari ke dalam bilik & menggunakan tilam sebagai penghadang pintu sewaktu puting beliung melanda.

"Ia memusnahkan segala2nya, sekaligus." kata Blaine Lawson, 76. "Tiada amaran atau sebarang tanda. Bumbung, & segala2nya mula jatuh & menimpa kami. Ia berlaku dengan pantas & kami tidak sempat berbuat apa2"

Puting beliung turut memusnahkan sebuah penjara yang terletak 10 baru (16 kilometer) dari Huntsville, tapi tiada banduan yang melarikan diri dilaporkan.




5 comments:

  1. teruk jugak kan..

    Salam, sy dengan rasminya melepaskan komen untuk menjemput owner blog join saya punya bloglist jika sudi..hehe..di link ::

    http://www.nornadiah.com/2012/03/miss-nadya-bloglist-mac-april-2012.html

    ReplyDelete
  2. ya Allah..dasyatnye..peringatan untuk manusia musibah2 ni..huhu

    ReplyDelete
  3. Ya Allah.. naseb baek malaysia dlindungi kan kan kan

    ReplyDelete
  4. nasib baik malaysia xde ribut n puting beliung..subhanaAllah..

    ReplyDelete
  5. Miss Nadya,Kaisara, Diyana, Firdaus, alhamdulillah, Malaysia dijauhkan dr musibah2 macam ni.. Tapi perasan tak, negara kita selalu diiserang wabak penyakit.. itupun bahaya jugak tu

    ReplyDelete