e

Wednesday, April 11, 2012

Aku Bukan Robot La Wei.. Huhu.. Penting Ke CAPTCHA Ni??


Aku tahu ramai yang berdepan dengan ketidakselesaan apabila berdepan dengan CAPTCHA ni, lebih2 lagi pada mereka yang nak tinggalkan komen kat blog . Eh eh.. Pada pengguna CAPTCHA, korang jangan terasa lak.. Entri kali ni bukanlah bertujuan untuk mengata korang, tapi untuk bacaan bersama dalam memahami apakah CAPTCHA ini.

CAPTCHA adalah akronim untuk “Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Human Apart”. Ia adalah satu bentuk uji cabaran tanggapan untuk memastikan yang respon itu bukannya datang dari komputer. Proses CAPTCHA melibatkan satu server yang mengarahkan anda untuk menyelesaikan satu ujian mudah yang boleh dihasilkan & dinilai oleh komputer tersebut. Oleh kerana komputer lain tidak dapat menyelesaikan CAPTCHA, mana-mana penguna yang boleh memberikan jawapan yang benar akan dianggap sebagai manusia.

Kehadiran CAPTCHA mengundang dua isu~ anda tidak dapat menafikan kepentingannya & pada masa yang sama, anda tidak tahan dengan kewujudannya.

Kelemahan captcha~ Orang yang mempunyai masalah penglihatan akan mengalami kesukaran dengan CAPTCHA. Pada zaman kini, spammers juga boleh membina satu pogram yang boleh memahami corak puzzle yang ditulis oleh sistem captcha yang seterusnya boleh memecahkan & melepasi halangan yang dicipta oleh CAPTCHA. Selain itu, sesetengah imej CAPTCHA sangat susah untuk di intepretasi oleh manusia juga.

Kelebihan CAPTCHA~ Dalam masalah2 yang timbul seperti yang dinyatakan di atas, CAPTCHA sebenarnya masih berfungsi sebagai pogram terpenting dalam membezakan pengguna genuine (manusia) & pogram auto. Ia dapat mengelakkan dari pencerobohan beribu2 spammers ke dalam email. Jadi, CAPTCHA boleh diklasifikasikan sebagai alat yang sangat penting, tapi ia masih memerlukan penambahbaikkan. Sistem ini juga perlu diperbaharui setiap masa, bagi membolehkan ia mengatasi & melawan trick2 baru oleh spammers.


ENTRI2 BEST!
CARA UNTUK MENJADI LELAKI KACAK
PELUANG UNTUK MEMENANGI LAPTOP, IPAD & IPHONE!
WANG TUNAI RM5000 UNTUK BLOGGER!!

13 comments:

  1. x suka guna capture ni. lulisan dia dah la berserabut, lama lagi nak komen.

    ReplyDelete
  2. sy pengguna cermin mata, CAPTCHA merupakan level teka-teki yg agak sukar. terima kasih.

    ReplyDelete
  3. stefffany, saya faham & mengerti perasaan anda

    Arr~ saya faham, mengerti & kesian dgn anda! huhu

    just joking k ;)

    ReplyDelete
  4. kalau bg mereka yg blog kena serangan komen anonymous..mungkin ini menjadi alternative baik..

    ReplyDelete
  5. memang memeningkan kepala captcha ni lebih2 lagi bila nak BW... huhuhuhu...

    ReplyDelete
  6. Faiz, itu boleh membantu selain disable kan komen utk anonymous kan

    Masz, sabar2.. huhu

    ReplyDelete
  7. juling mato den nak baco bondo alah tu...

    ReplyDelete
  8. rumit lorh captcha ni.. huhu..
    syiera rase eloklah tak guna captcha, buat comment moderation je. nanti boleh pilih sendiri komen mane nak approve o remove.. :D looks mesra blogging gitu :D

    ReplyDelete
  9. Nur~ cadangan anda akn sy usulkan nanti, k ;)

    ReplyDelete