e

Tuesday, May 22, 2012

INFO: Peristiwa Penting Di Bulan REJAB



Tak sangka cepat betul dah masuk bulan Rejab. Itupun tersedar bila rakan2 di FB yang war2 kan di status. Maknanya, tak lama lagi Ramadhan akan menyusul! Pasti ramai di luar sana yang tak sabar menantikan Ramadhan. Apapun, di dalam kesempatan yang telah diberikan kepada kita sekarang ini, macam2 keistimewaan & pahala yang boleh diraih- kerana di bulan Rejab ini juga terdapat keistimewaanya yang tersendiri. Selain memperbanyakkan amalan2 sunat di bulan ini, bulan Rejab juga mempunyai sejarah2nya yang mungkin ramai diantara kita yang terlepas pandang mengenainya. Mari kita sorot kembali peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab ini:

1.Israk dan Mikraj (27 Rejab)

2.Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)

3.Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.

Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah diisrakkan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta dimikrajkan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja. Firman Allah SWT:

"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" (Surah Al Israa ayat 1)

1 comment:

  1. moga kita semua dapat meningkatkan lagi amal kita utk bulan yg baik ini.. :)

    ReplyDelete