e

Saturday, October 27, 2012

KENAPA PUTARAN TAWAF DI KAABAH BERDASARKAH ARAH LAWAN JAM?

Assalamualaikum & selamat malam semua.. Dalam mood yang masih meraikan Aidiladha ini, Zam teringin nak kongsikan satu artikel menarik yang Zam jumpa di Digital Mukmin Online petang tadi. Tapi disebabkan sibuk beraya di rumah sepupu di Sungai Buloh, baru saat ni Zam berkesempatan.. Menarik juga kisah ini.. Mungkin ia satu yang jarang kita dengar, tentang keajaiban sains di sebalik amalan umat Islam ini.. Jom baca :)


 KENAPA PUTARAN TAWAF DI KAABAH BERDASARKAH ARAH LAWAN JAM?




Jika dilihat dari satelit, Kaabah berada di pusat bumi. Putaran tawaf berdasarkan arah lawan jam kerana ia tertakluk kepada hukum tangan kanan. Kalau seseorang itu bertawaf dengan betul, tenaganya akan meningkat pada gelombang ini dan orang yang sakit pun boleh sembuh, dengan izin Allah.
Seperti kisah-kisah yang kita selalu dengar apabila adanya tetamu Allah yang agak uzur atau berpenyakit namun apabila sampainya di Tanah Suci menjadi sihat.




Hukum Tangan Kanan (Right Hand Rule)



Hukum Tangan Kanan


Dalam fizik, Hukum Tangan Kanan (Right Hand Rule) menerangkan bahawa jika ada sebatang konduktor yang di kelililingi oleh arus yang mengalir mengikutarah lawan jam, maka akan terhasil suatu daya elektromagnetik yang menghala ke atas.

Ketika jutaan orang sedang bertawaf mengelilingi Kaabah, hal ini seperti ada suatu arus elektrik yang besar, terjana daripada bio electrons dalam tubuh manusia, bergerak mengikut arah lawan jam yang mengelilingi Kaabah. Hasilnya ialah gelombang elektromagnetik yang keluar dari Kaabah.

5 comments: