e

Tuesday, October 2, 2012

Maksud Di SEBALIK COVER TIMELINE Anda

Sejak Timeline diperkenalkan akhir tahun lepas, ramai yang menjadikan cover timeline sebagai medium untuk menunjukkan ekspresi diri & meluahkan perasaan. Kenapa Zam kata begitu? Haa.. Apa yang dinyatakan hanyalah dari pengamatan & pemahaman Zam bila melihat cover timeline rakan2 FB. Gambar yang mereka letakkan biasanya berkaitan dengan minat, hobi & tak kurang juga luahan perasaan mereka pada waktu itu. Sebagai contoh, rakan2 yang meminati fotografi biasanya akan meletakkan foto2 cun yang diambil oleh mereka sebagai cover.  Ada juga rakan Zam, yang berjauhan dari keluarga di Malaysia meletakkan foto lama bersama ahli keluarga sewaktu kecil dulu. Mungkin itu salah satu cara dia meluah perasaan rindu & keinginan untuk pulang ke pangkuan setelah lama merantau.


Bagi Zam sendiri, Zam akui itu adalah antara medium bagi Zam untuk menyampaikan sesuatu mesej & luahan perasaan selain dari status FB, terutamanya pada keluarga & teman2 rapat. Macam contoh, sebelum pulang ber'Hari Raya ke semenanjung bulan 8 lepas, Zam letakkan foto di atas sebagai cover. Waktu tu, perasaan memang melonjak2, tak sabar nak pulang beraya di Kelantan. Foto yang Zam gunakan tu pula diambil waktu Zam pulang ke KL bulan April tahun lepas (2011), dari seat kesukaan Zam di dalam flight~ tepi tingkap. Sebab dari situ, Zam dapat ambil gambar sayap kapal terbang berlatarkan pemandangan langit. 

Sebelum ke Semenanjung untuk berkursus 2 minggu lepas pula, Zam sempat snap gambar Danbo bersama model pesawat MAS dari atas meja Zam di sekolah, edit & jadikan cover timeline sebelum penerbangan ke KL dari Kuching. Keluarga & rakan2 di sana tidak tahu tentang kepulangan Zam waktu itu, & kiranya Zam  jadikan cover tu sebagai hint.. Saje2 je buat, walaupun mereka mungkin tak terfikir langsung tentang tafsiran & maksud sebenar di sebalik cover timeline tu. Hehe


Untuk cover Page Abe Za In The Blog pula, Zam gunakan gambar yang diambil dengan 2 model Domo Kun, sebagai gambaran blog Zam yang berkait rapat dengan hobi & minat Zam terhadap fotografi.


Korang pula macam mana? Adakah cover timeline menjadi tempat korang mengekpresikan luahan atau minat korang terhadap sesuatu?

11 comments:

  1. cover timeline gmbr family sendiri je :)

    ReplyDelete
  2. tak pernh terfikir plak sampai ke sini..hee..cover fb sya,tntg convovation sya,cz baru konvo hari tu..hee


    first time singgh sni,n done follow
    http://chot91.blogspot.com/2012/09/graduation-day.html

    ReplyDelete
  3. kalau timeline fb akak letak gambar akak ngan anak2... ntah la.. sebab itu lah dunia akak.. gambar hubby sentiasa dalam hati.. kalau blog pulak, memang gambar family semua... yang sememangnya itulah kisah akak...

    ReplyDelete
  4. Oo..Zam org Kelantan rupanya,satu kapal ler ngan akak.. klate
    kat mana ?

    ReplyDelete
  5. Fie takde timeline pun pasal fie remove timeline di fb tapi orang lain still view fie as timeline.

    ReplyDelete
  6. tak letak apa pun kat timelime.. sebab malas nak cara..
    haha!
    actually pernah letak sekejap..wish hari raya.. pastu remove n tak letak2 yang baru.. serabut~~ :)

    ReplyDelete
  7. JOM SHARE2 N KALO SUDI SEIKHLAS HATI SEBAR-SEBARKANLAH IA

    http://yayahnasake.blogspot.com/2012/10/jom-kita-bantu-mereka-rakan-rakan.html

    ReplyDelete
  8. Aku mansuh kan timeline dari FB sebab rasa semak. huhu.

    ReplyDelete
  9. Cover timeline Wilma ialah gambar Gunung Kinabalu ^_^
    Maybe betul kata Zam...
    Wilma letak gambar Gunung Kinabalu coz dari kecil lagi Wilma suka sangat tengok gunung tu...Cantik sangat...

    ReplyDelete
  10. cover timeline..lukisan sendiri ehehhe

    ReplyDelete