e

Friday, November 2, 2012

Bila BAS EKSPESS Tersangkut Bawah FLYOVER

MENGAPA PERKARA SEBEGINI BOLEH BERLAKU? 


Mungkin ramai yang dah tengok gambar ni hari ni di FB, & semestinya pelbagai spekulasi yang timbul darinya. Sekali pandang, pasti kita akan terus menyalahkan pemandu bas tersebut kalau tak tahu kisah disebaliknya. Tapi, ramai juga yang memberikan pendapat yang berlainan tadi, contohnya seperti komen2 yang berikut yang Zam petik darii sumber yang sama:

"bila jalan rosak jalan akan diturap,sekali turap lebih kurang 3 inci.kalau 5 kali turap ketinggian dah bekurang 1 kaki lebih.walahhualam."

"Saiz bas dua tingkat tidak sesuai dgn kejuruteraan jalanraya di Malaysia. Jalan raya lama perlu diperbaharui. Amat mengerunkan naik bas dua tingkat.. Nampak seperti tidak seimbang antara lebar dan tinggi. Nak lebar sgt nanti tsk muat jln. Nak tinggi sangat nanti sangkut kat flyover atau jejantas"

"bas kosong. tiada muatan . jadi terlebih tinggi. perkara lain. Jalan tar ditambah berlapis-lapis, lapisan yang lama tidak dibuang."

"byk jln2 bru di keel mengelirukan pmd bas yg kurang arif mengenai jln2 d keel...cdgan letak kn siqn board 1 or2 km sebelum susur masuk kejln tersebut supaya tidak berlaku perkara ini n taklimat pergerakan or road map/gps harus disediakan kpd pmd2 yg terlibat ty......"

Itulah antara pendapat oang ramai di FB. Pendapat anda pula, bagaimana?

7 comments:

  1. erk.. deno kalau naik bas 2tingkat mesti duk bawah

    ReplyDelete
  2. Mungkin betul jugak tu..Saiz bas tak sesuai dgn jalan malaysia ni..Selalu ulang alik johor-perlis naik bas 2 tingkat..Kalau duduk atas tu rasa nak melayang je.Nasib baik takde flyover sangat..tak lah risau..

    ReplyDelete
  3. patotnya flyover dibina melepasi sekurang-kurangnya bus 2 tingkat...

    ReplyDelete
  4. eh, ni macam bas plusliner yg slalu naik je.. !

    ReplyDelete
  5. Selalu naik bas duduk kat atas. Memang gayat lah sikit. Hikhik

    ReplyDelete