e

Monday, March 4, 2013

Fakta Yang Anda Mesti Tahu Mengenai Tuntutan Sultan Sulu Ke Atas Sabah.



Assalam. Tajuk Fakta Yang Anda Mesti Tahu Mengenai Tuntutan Sultan Sulu Ke Atas Sabah ini sebenarnya adalah tajuk sebuah artikel asal yang ditulis di blog AMENO WORLD. Zam sebenarnya mahu membawa perhatian anda kepada tentang kisah sebenar yang belaku & sebab di sebaliknya dalam bentuk kupasan yang lebih berilmiah. 


Siapakah yang menceroboh perairan negara di lahad datu? 

Tentera Diraja Kesultanan Sulu = The Royal Sulu Sultanate Army. Mereka di anggarkan dalam 400 ketika mula2 datang. Jumlah terkini [3.3.2013] mungkin telah berubah ikut situasi dan keadaan semasa. Mereka dilengkapi dengan senjata. Mereka juga terlatih. Mereka datang dari selatan filipina. Ketua mereka ialah Raja Muda Agbimudin Kiram, iaitu adik kepada Jamalul Kiram III dan Ismael Kiram II. Jamalul Kiram pernah bertanding untuk jawatan senator bagi memasuki dunia politik di negara kelahiran dia, iaitu filipina. 

Apa tujuan mereka mencerobohi Sabah? 

Mereka mahu menduduki sabah. Mereka menuntut bahawa sabah ialah hak milik kesultanan sulu. Mereka juga menegaskan bahawa sabah ialah rumah mereka. Mereka tidak akan keluar dan berganjak dari sabah biarpun terpaksa mati disini. Mereka tegas mahu mengambil semula apa yang pernah menjadi milik kesultanan sulu pada waktu zaman dahulu. 

Logik ke tuntutan mereka? 

Tak logik langsung. 

Kenapa tuntutan mereka dikatakan sebagai sesuatu yang tak logik? Anda boleh membaca artikel penuh di pautan ini: http://amenoworld.blogspot.com/2013/03/fakta-yang-anda-mesti-tahu-mengenai.html

Kredit untuk info ini kepada AMENO WORLD.

20 comments:

  1. semoga parajurit kiter dilindungi Allah SWT..

    ReplyDelete
  2. Aminn... Kita sbgi rakyat perlu mendoakan mereka

    ReplyDelete
  3. semoga segalanya berakhir dengan baik dan segera T_T... Amin.

    ReplyDelete
  4. Ada juga baca dalam Muka buku..tq sharing abam zam. hehe

    ReplyDelete
  5. Terima kasih zam atas info nie...tengah mencari info....pasal tentera kerajaan sulu nie....

    mselim3

    pls: Saje nak tahu kenapa askar nie rela mati atau "kamikaze"

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana ideologi & maruah yang dianngap lbh penting dr nyawa org lain..

      Delete
  6. mcm2 versi kan isu Lahad Datu ni..ape yg penting, rakyat disana selamat dr sebarang ancaman n terrorist..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. sama2 kita doakan.. termasauk parajurit yg berangkat kesana bru2 ini

      Delete
  7. tu lah...kalau lah hati dah wujud ketamakkan duniawi macam nie lah jadi nya..sanggup berbunuh sesama manusia...hanya ingin menuntut hak yang setelah sekian lama....mengapa sekarang tak dulu...orang dah aman nak dipecah belahkan...huhu...memang tak patut...Semoga Allah membalas setiap perilaku kezaliman mereka...amin..

    jom kita sama doakan yang terbaik untuk sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah yg menjadi persoalan.. knp skrg? Zam aminkan doa kak Nao Mei tu

      Delete
  8. banyak2 info yang pernah sarah baca, yang nie senang nak paham sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah.. Ini yang paling mudah untuk ditelaah dlm masa singkat.. kredit kpd Ameno World

      Delete
  9. Replies
    1. kredit untk penulis asal, blogger Ameno World

      Delete
  10. rupanya ada sejarah yang kita tak tahu...eloklah jika ada sumber yang boleh menerangkan keadaan sebenar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sblm ni mungkin kita terlepas pandang mngenainya

      Delete
  11. info yg menarik...bru paham apa sbnanya yang jadi...moga2 cepat setel kes nie....

    ReplyDelete