e

Thursday, March 21, 2013

"Walau Tanpa A, Terkurang A" | Pesan Wardina Saffiyah Buat Pelajar SPM 2012

Assalamualaikum & Selamat tengahari. Tentu di saat ini ramai dikalangan adik-adik kita yang telah mengambil keputusan SPM mereka di sekolah ataupun melalui mySMS seperti yang Zam kongsikan sebelum ini. Apapun keputusan yang diperolehi, Zam harap adik-adik menerimanya dengan seadanya, ya :)

Apapun, Zam tertarik dengan satu perkongsian pendapat dari WARDINA SAFFIYAH di OFFICIAL PAGE beliau di FB yang Zam baca pagi tadi. Apa yang diketengahkan, ada relevannya juga. Diharapkan artikel ini dapat memujuk adik-adik di luar sana yang mungkin tidak mendapat keputusan seperti yang diinginkan. Bersabarah ya:




"Semoga apa sahaja results yang adik-adik dapat.. walau tanpa A, walau terkurang A diterima dengan mengatakan dalam hati "Inilah yang terbaik untuk saya" Semoga ibu dan bapa raikan anak-anak walau apa pun result mereka, peluk lah mereka, bawa mereka makan malam dan bersama-sama "plan" masa depan mereka. Bukan semua yang tidak ada A atau sikit A tak akan berjaya... mungkin yang tak ada A inilah yang akan lebih berjaya dari mereka yang berderet A. Masalahnya exam ini cuma mengukur KEPANDAIAN "linguistic" dan "matematik" ada BANYAK lagi kecerdikkan atau intelligence yang ta dapat diukur dengan pensil dan kertas. Dan buat ibu dan makcik dan jiran tak usahlah bertanya atau membandingkan A anak-anak kita... A's is something BUT not everything.... "

"Pada abad ke 21 ini menghafal fakta atau memberi jawapan yang BETUL TIDAK MEMADAI.. kerana itu boleh kita dapatkan di internet.. Apa yang penting??? 1. Mencari jawapan kepada persoalan yang belum ditanya 2.Creativity (ini tidak dapat ditiru, jika anak-anak dilatih dengan bersifat CRITICAL dan KREATIF percayalah mereka akan berjaya) 3.Menjadi orang yang mampu bergaul dengan semua tidak kira suasana dengan orang yang berlainan pandapat misalnya.. Mereka inilah yang akan berjaya dan membawa perubahan....."

24 comments:

  1. huhu betul2 :) kadang-kadang rasa kurang selesa bila jiran-jiran asyik dok tanya "anak hang dapat berapa A" 10A+ bukan penentu kejayaan seseorang pada masa depan.

    ReplyDelete
  2. Ros sangat setuju,,. takperlu membandingkan dgn anak2 orang lain. masing -masing ada kelbihan masing2..

    ReplyDelete
  3. tahun lepas masa amik result SPM my twin..saya alami perkara yg sama..
    my twin girl result SPM nya baik but my twin boy kurang sikit..but as a mother saya bangga kedua-duanya menempuh experience twin girl now at UIA PJ & twin boy at PUSASDA PD...menjadi perajurit muda yang menjaga negara...I RESPECT.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh.. Patutlah blog Sukma bnyk bercerita ttg parajurit.. Salute!

      Delete
  4. very true indeed... makcik2 tu x yah lah nak membanding2kan ye tak?

    ReplyDelete
  5. rezeki masing2x...tak semstinya yang gagal akan kekal selamanya gagal...setiap orang ada kelebihan dan kekurang. hanya orang yg nak dan berusaha sahaj boleh mengecapi kejayaan berbanding dengan orang malas...

    ReplyDelete
  6. totally agree.. dulu pernah rasa ..even dapat lima A .. tetapi di pandang rendah sebab sepupu semua 9 A ... tapi yang bedanya adalah creativity ...di atas dia hebat ..tapi dari skill dia kurang...rezeki masing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. tapi mentaliti org kita mmg mcm tu

      Delete
  7. setuju sangat MV pun tak banyak A,,

    ReplyDelete
  8. setuju sgt2. selalu je parents/ibu2 dok membandingkan anak mereka ngan anak org lain. x bole la mcm tu, apepun keputusannya, kita perlu support utk naikkan semangat. x semestinya cemerlang dlm SPM akan cemerlang masa depannya dan x semestinya x cemerlang dlm SPM, x cemerlang masa depannya. :D

    ReplyDelete
  9. SPM bukanlah penentu kehidupan tu berjaya @ tidak.

    ReplyDelete