e

Friday, April 5, 2013

Buang Widget Yang Tidak Perlu Di Blog



Pasang Button Like untuk FB FANPAGE Dalam Setiap Entri Blog

Mungkin ramai blogger yang suka memasang button like Facebok seperti diatas dalam setiap entri di blog. Tentang kod yang digunakan untuk memasangnya, kebiasaanya blogger akan mencari tutorial di ruangan search engine. Zam sendiri pun dulu berminat menggunakannya dengan tanggapan & harapan ia akan membantu peningkatan 'like' pada Fan Page Zam, ABE ZA IN DA BLOG.

Pada mulanya, penggunaan button tu membuahkan hasil seperti yang Zam inginkan, tetapi tak lama kemudian penggunaannya tidak begitu praktikal. Bilangan individu yang like dengan memasang widget itu pun tidak memberangsangkan (dari pemerhatian kasar Zam lah.) 

Jadi semalam, Zam buat keputusan untuk membuangnya. Zam cari semula kod yang digunakan dulu di edit html, & delate seperti di bawah:



Apapun, hati-hati ya untuk tidak delate perkataan 'data post body' yang berada di permulaan kod FB Button Like (seperti yang berada dalam kotak merah tu). Jika tidak, segala artikel & gambar anda di dalam blog akan hilang. Sentiasa beringat untuk preview blog terlebih dulu sebelum menakan butang save setelah pengubahsuain dibuat.

Hasilnya:



Pada mata Zam, nampak lebih kemas.. :))

12 comments:

  1. camne nak buat, dah lama nak buat button like tapi tak jadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh Hazirah boleh cuba cari tutorial ni di blog Lysa Faizurren :)

      Delete
  2. cukup takut kalau nak add apa-apa kat template....sebab pernah terkena ...salah tekan semuanya tukau...button FB kat blog Zam nie nampak praktikal dan cantik sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau berminat, boleh cari tutorialnya :))

      Delete
  3. kena time privacy baru bole buat ni. hehe tq share!

    ReplyDelete
  4. yup agree dengan zam...nampak lebih kemas... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh dlm sesi mengemas blog lg ni.. slow2 :)

      Delete