e

Friday, May 10, 2013

Hati Hati Menyebarkan Hadis Palsu Yang Menawarkan Ganjaran Besar Dengan Mudah



Assalamualaikum dan selamat pagi. Fokus utama dalam entri kali ini ialah, membendung penyebaran hadis palsu di laman sosial. Nampak gayaya, menjelang kedatangan bulan Rejab ini, ramai rakan yang berkongsikan sebuah hadis di FB. Untuk makluman, ada dakwaan yang mengatakan ia adalah sepotong hadis palsu. Jadi buat masa ini, hentikan dulu penyebaran hadis tersebut, ok :)

Kita bukanlah seorang arif tentang hadis, jadi bagaimana kita hendak mengenalpasti mana yang sahih, mana yang palsu? Pendapat Zam, selain bertanyakan kepada mereka yang lebih arif, di peringkat awal ni, kita cuba elakkan dari terus mempercayai hadis yang menawarkan ganjaran besar dengan mudah. 

Seperti contoh, yang menawarkan ganjaran pengharaman api neraka ke atas diri seseorang hanya kerana mengingatkan tentang kehadiran bulan Rejab.. Nampak terlalu mudah, dan boleh dipertikaikan. Wallahualam.. Ini sekadar pendapat Zam sahaja. Perlu lebih maklumat darirakan rakan yang arif tentang hadis.. Insya Allah..

Published with Blogger-droid v2.0.9

8 comments:

  1. betul... kadang-kadang lisa pun jadi keliru... jadi lisa ada post juga entry ttg bulan rejab dan rujuk beberapa link berkaitan untuk kepastian :)

    ReplyDelete
  2. Kita perlu menuntut ilmu dari orang yang berilmu bukan mendengar dari sumber yang kabur....

    ReplyDelete
  3. setuju! skrg ni mcm2 sebarkn hadis palsu.

    ReplyDelete