e

Wednesday, July 17, 2013

Maksud Galau



Assalamualaikum & Selamat Tengahari. Baru-baru ini, Zam kerap ulang dan dengar lagu Galau dari Siti Nurhaliza. Mungkin kerana keunikan rentaknya & kelunakan suara beliau mendendangkan lagu ini. Best je layan.. Tapi apakah maksud sebenar di sebalik perkataaan Galau ini?

Bila dirujuk melalui kamus online (Indonesia), carian perkataan Galau terpaut pada perkataan 'bergalau' dan 'kegalauan', dimana masing-masing membawa maksud 'sibuk beramai-ramai' dan 'sifat (keadaan hal) galau'.

Secara psikologi pula, Galau diertikan sebagai keadaan 'kacau dan tidak keruan'.

Jika diteliti pada lirik lagu Galau dari Siti Nurhaliza ini, adalah lebih tepat jika Galau diertikan sebagai keadaan kacau dan tidak keruan, kan?


Semerbak wangi di taman hati
Setulus cintaku pejamkan matamu
Sisakan waktu barang sejenak
Pastikan dirimu ada di detak jantungku
Rebahlah di pusara hati
Agar terlelap tidurmu
Tegarlah menyelami hidup
Dan buang semua kebimbangan

Kala dahagaku
Sejukkan jiwa ini
Cinta tulus darimu
Saat galauku
Kau yang sanggup menenangkan
Sampai badai berlalu

Semerbak wangi di taman hati
Setulus cintaku pejamkan matamu
Sisakan waktu barang sejenak
Pastikan dirimu ada di detak jantungku
Rebahlah di pusara hati
Agar terlelap tidurmu
Tegarlah menyelami hidup
Dan buang semua kebimbangan

Kala dahagaku
Sejukkan jiwa ini
Cinta tulus darimu
Saat galauku
Kau yang sanggup menenangkan
Sampai badai berlalu
Kala dahagaku
Sejukkan jiwa ini
Cinta tulus darimu
Saat galauku
Kau yang sanggup menenangkan
Sampai badai berlalu
Semerbak wangi di taman hati
Setulus cintaku pejamkan matamu


25 comments:

  1. tau nyanyi jer..tapi tak tau maksud tu..thanks zam kongsi info nie

    ReplyDelete
  2. Rasanya pun mmg sesuai dengan maksud tak keruan.

    ReplyDelete
  3. fae x lagi update lagu melayu terbaru heheh

    ReplyDelete
  4. lirik lagu siti bnyk guna kata2 yg puitis

    ReplyDelete
  5. kalau bahasa iban galau maksudnya simpan.. hehe.. mungkin xda kaitan.. hehh

    ReplyDelete
  6. baru tahu....rasanya belum pernah dengar lagi.....

    ReplyDelete
  7. solehah ske semua lagu siti.termasuklah lagu ni.hehe :)

    ReplyDelete
  8. ooo baru la tau mksud galau tu apaa. huu

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. lunak, muzik arrangement pun cun sgt

      Delete
  10. betul tu.. galau... kire2 macam jiwa kacau jugak la.. kemurungan... sedih... bingung... dlm delima.. mcm gitu la gamaknye...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Siti layak dipanggil penyanyi terbaik dapat mengekalkan imeg hingga sekarang!

    ReplyDelete
  13. Kg. Galau, Gunung Pasir, Seri Menanti, Kuala Pilah.. Segar dalam ingatan..

    ReplyDelete