e

Saturday, January 11, 2014

Lolongan Sayu Di Subuh Hari



Pagi tadi, betul-betul sebaik sahaja azan subuh berkumandang di kawasan kejiranan Zam, anjing-anjing peliharaan milik jiran mula melolong dengan panjang secara bersahutan... Lama juga, sampailah azan subuh tamat, baru semuanya berhenti melolong. Teringat Zam waktu di Serdang dulu.. Asal saja azan subuh berkumandang dari masjiid UPM, akan kedengaran lolongan anjing-anjing dari bukit jirat Cina yang berhampiran. Ramai pula tu.. Terfikir sebenarnya, kenapa anjing anjing tu melolong sewaktu azan..

Dan baru sebentar tadi, penjual aiskrim bermotorsikal lalu sambil membunyikan siren lagu 'paddle pop' nya. Tak semena-mena, anjing anjing jiran melolong lagi.. Sahut menyahut.. Isk... Apekes anjing-anjing ni kan..

PS: Terbayang kalau kucing-kucing yang mengiau waktu azan.. lagi comel kot.. hehe

22 comments:

  1. hooooo... aiskrim lalu pun dia menyalak erk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah.. ada apa ntah kat bunyi muzik aiskrim tu smpi anjing2 pun melolong bila dgr

      Delete
  2. Hahaha... mungkin ada hikmah yg tsendiri.. Allah lebih Mengetahui...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. salam kenalan & thanks wanariahamiza :)

      Delete
  4. mungkin ada ceritanya... kalau dekat unisza pulak bunyi burung.. kata ustaz, sebenarnya mereka tengah sahut azan dalam bahasa mereka.. wallahua'lam.. hanya Allah yg tahu.. :)

    ReplyDelete
  5. Saya terus terbayang kucing mengiau dengan 'cute'nya. So cuteee....:))

    ReplyDelete
  6. ermm..hanya Allah yang tahu..moga semuanya baik-baik sahaja..

    ReplyDelete
  7. Samalah..kt tmpt sy pn ada je anjing melolong bla azan subuh & azan maghrib berkumandang.Time sdp2 tdo blh t'kjut dn kena heart attacktp e2 dulu kini xlagi...Agknya anjing2 2 da wt azam baru 2014.Xnk gngu ktntrmn mnsia lg. Hehehehe,,,slm bw

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitu ek? hehe lawak gak eh... mujur tak de pape kan

      Delete
  8. anjing tu bca iqamat kot..diorg kn berzikir jugk.. ;)

    ReplyDelete
  9. teringat kat rogon lam cter semangat hutan ram hahaha......

    ReplyDelete
  10. hmm..semua makhluk Allah kan. mungkin ada maksud kenapa anjing tu menyalak

    ReplyDelete