e

Friday, February 28, 2014

Bunga Zukini Yang Boleh Dimakan

Salam & selamat malam semua :)

Sebut saja zukini, mungkin ada yang dah terbayang sayur yang berbentuk seperti timun tetapi lebih pejal dan warna kulitnya yang lebih gelap. Biasanya ia dijadikan jeruk yang kemudiannya dihiris nipis dan dilapiskan bersama burger.



Tahukah anda, bunga nya juga sebenarnya boleh dimakan? Dalam bidang kulinari, bunga zukini biasanya digoreng celup tepung, disumbat dengan inti dan juga dijadikan sebagai hiasan dalam masakan.



Agak menarik juga sebenarnya ni sebab jarang kita gunakan bunga sebagai salah satu bahan masakan, selain bunga lawang, bunga kacang telang, & bunga durian..

Eh, ada sesiapa kat sini pernah makan bunga durian?

14 comments:

  1. Replies
    1. warna putih, mcm bunga cempaka pun ada gak..

      Delete
  2. akak pernah makan bunga durian....buat goreng berlado pun sodap...

    ReplyDelete
  3. Nope. x penah makan bunga durian. Tapi apa rasa bunga zukini tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zam pun tak pernah rasa.. teringin gak

      Delete
  4. bunga labu pun boleh buat mcm bunga zucchini :d

    zucchini sedap, rangup dimakan mentah begitu saja, macam arnab makan carrot ;3

    bunga durian? penah tengok kat pokok tp tak penah makan... nnt nak try ah :d

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah zam bru nampak bunga labu ni.. boleh makan ae? leh lah cuba lps ni

      thanks sb bgtahu rasanya.. hehe

      haa.. try ar bunga durian tu

      Delete
  5. wow, mana nak dapat bunga zucchini ni.. buat sayur sodap ni

    ReplyDelete