e

Tuesday, February 25, 2014

Jam Tangan Untuk Golongan OKU (Cacat Penglihatan)


Assalamualaikum & selamat malam pembaca yang budiman. Pernah tak terdetik di minda kita, bagaimanakah golongan OKU bermasalah penglihatan (buta) mengetahui waktu dan jam sedangkan mereka tidak dapat melihat jarum jam analog & paparan digital pada jam tangan? 

Haa.. Jawapannya, kebanyakan mereka menggunakan jam digital yang berbunyi dan dapat 'bercakap' untuk memberitahu mereka waktu semasa sebaik sahaja punatnya ditekan. Dan tak kurang juga ada yang memakai jam analog (seperti dalam gambar diatas) yang boleh disentuh dengan jari untuk mengetahui waktu semasa. Hebat & tampak bergaya juga kan? (mungkin bebuli di tengah itu menunjukkan jam, dan bebuli di luar itu menunjukkan minit). Dan sebenarnya terdapat banyak lagi design jam tangan untuk golongan ini, sesuai & mengikut citarasa mereka.

PS: Jam tangan analog ini milik Christine Ha, pemenang Masterchef Amerika musim ke 3.. Tak sangka sebab dia sebenarnya seorang OKU.. Gambar diambil dari FB beliau- https://www.facebook.com/MC3Christine

11 comments:

  1. Baru tahu ...Selama ni tak tahu pon tentang adanya jam untuk golongan OKU ..
    Nice sharing Zam

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha.. mmg ada... cuma tk terlintas d fikiran :) sama2

      Delete
  2. Haah.. tak pernah teringat pulak pasal tu... :D... baru tahu sekarang.. . nice sharing :D

    ReplyDelete
  3. Tau xkt mne nk beli jam digital yang berbunyi dan dapat 'bercakap' untuk memberitahu mereka waktu semasa sebaik sahaja punatnya ditekan.

    ReplyDelete