e

Wednesday, June 25, 2014

Lepas 2 Bulan, Baru Zam Tahu Pemergian Seorang Rakan

TAK PERCAYA..

Itu yang Zam rasa malam tadi bila melihat status WhatsApp seorang rakan Zam di telefon bimbit. Mana tidaknya.. Tertera di situ "al- fatihah buat Alfi yang telah kembali ke rahmatullah"

Zam ingatkan itu satu gurauan dari Alfi. Betul ke ni?

Bila fikir balik, dah lama Zam tak chat dengan dia. Kali terakhir jumpa pun akhir tahun lepas masa hantarkan kek lapis Sarawak kepadanya.

Zam cepat-cepat ke FB dia.. Nak kan kepastian..

Di wall FBnya, Zam terkedu.. Ramai yang mengucapkan takziah dan meratapi kehilangannya..

Mengetahui tarikh pemergiannya, membuatkan Zam tambah terkilan.. Dua bulan yang lalu..?! Macam mana Zam boleh tak tahu ni..??

Aduhh.. Mungkin sebab Zam sering terlepas pandang news feed dari akaun FB miliknya.. Sebab tu Zam tak tahu apa-apa cerita..

Zam terus scroll timeline FB nya ke bawah.. Tercari-cari jika ada gambar atau status yang mengatakan dia sedang sakit..

Di satu ketika, Zam berhenti scroll. Hati sebak tiba-tiba. Bergenang air mata.

Melihatkan imej rakan Zam itu yang terlantar koma di atas katil hospital, dengan penuh alat bantuan yang dipasang padanya cukup menghibakan..

Apatah lagi mengetahui dia pergi dalam keadaan seperti itu..

Terus

Zam teringat kenangan dengannya sebelum ini.. Dia pernah ke Sarawak untuk bercuti dan luangkan masanya lepak dengan Zam. Selalu juga dia jadi rakan lepak Zam bila Zam pulang ke Semenanjung..

Pernah satu ketika, sewaktu bulan puasa, dia masakkan nasi goreng dengan cili hijau dan udang goreng untuk berbuka.. Itu ketika dia datang ke Kuching. Biarpun pedas, tetap sedap.. Dan sebab masakkannya tu, Zam mula suka makan makanan pedas yang dimasak dengan cili hijau..

Pernah juga Zam beritahu padanya, Zam teringin nak makan lagi nasi gorengnya.. Insya Allah, itu katanya.. Tapi nampaknya, itulah kali terakhir Zam menikmatinya..

Waktu Zam menulis entri ni, Zam macam masih tak percaya yang dia dah tinggalkan kami.. Umurnya lebih muda dari Zam

Dan inilah status 2 minggu sebeleum dia menghembuskan nafas terakhir..


Jadi benarlah status whatsapp dia yang Zam baca.. Mungkin adik beradiknya yang menukarkan status tersebut di telefonnya.. Sangkaan Zam tentang gurauaan tu, ternyata meleset..

Al Fatihah buat seorang rakan yang memahami Zam..

7 comments: