e

Thursday, July 23, 2015

Perkara Yang Buatkan Penumpang Lain Bengkek Dengan Anda Di Dalam Pesawat


Assalamualaikum dan selamat malam semua.

Seperti yang Zam katakan dalam entri sebelum ini, Zam nak kongsikan luahan perasaan sebagai seorang penumpang penerbangan yang adakalanya akan menemui keadaan yang tidak menyelesakan apabila berdepan dengan kerenah dan perangai beberapa penumpang lain. Apa yang dikongsikan adalah dari pengalaman dan harapannya, semoga kita boleh ambil berat dengan perkara yang nampak remeh pada kita tapi tidak pada orang lain:

  1. Ambil tempat duduk penumpang lain - ini antara perkara yang malas untuk Zam gaduhkan di dalam pesawat. Kita dah request untuk seat tepi tingkap dengan agent masa beli tiket, tengok-tengok ada orang yang masuk lebih awal dah duduk kat seat kegemaran kita tu. Kebanyakan dari orang macam ni, mengandaikan tiada penumpang lain yang akan duduk di seat tersebut.

    Bayangkan, kalau penumpang A dah ambil seat kita, kita pula kena duduk di seat yang kita sangkakan seat penumpang A sepatutnya duduk, tapi tiba-tiba datang penumpang B dan kata kita sebenarnya tengah duduk kat seat penumpang B, itu paling melecehkan.
    .
  2. Bawak bagasi terlalu banyak dan letak di ruang kabin penumpang lain - sampai je seat kita, tengok-tengok ruangan kabin kita dah penuh dengan beg penumpang lain-tak ada ruang pun nak letak bagasi sendiri. Satu kerja pula kita nak mencari dan letak bagasi kita di atas kabin seat penumpang yang lain lagi, yang kadang-kadang jauh dari seat kita.

    Tak pasal-pasal kita pulak yang kena sumpah dalam hati dek penumpang tu bila diorang sampai seat diorang tengok barang-barang kita kat tempat diorang.
    .
  3. Baringkan seat dan mengganggu penumpang belakang - ini kadang-kadang kita terbuat dalam tak sedar. Biasanya kalau penumpang belakang kita tu bertubuh besar atau tinggi, mereka perlukan ruang letak kaki yang lebih besar. Nak tak nak, kita kena alert dengan perkara macam ni.
    .
  4. Berbual dengan rakan sehingga mengganggu penumpang lain - bila dapat 2 penumpang sebelah kita yang jenis suka berbual, kadang-kadang kita akan rasa annoyed sangat dengan mereka. Nak-nak lagi masa tu kita nak lelapkan mata sangat. Pernah ada seorang uncle ni, suara dia kuat sangat masa berborak. Memang rasa terganggu.

    Patutlah orang Jepun (nak jadikan contoh) marah kalau penumpang lain berbual/berborak/bercakap atau menggunakan telefon di dalam pengangkutan awam.
    .
  5. Muslim Tak Puasa - Dekat 10 tahun ulang alik Kuching - Kuala Lumpur, Zam pernah terjumpa keadaan ni sekali. Ada akak ni, Islam, request makanan dari flight attendant. Masa tu bulan puasa. Nak tak nak, Zam palingkan muka ke luar tingkap, dan bersangka baik mungkin akak tu ade gastrik!
     

1 comment:

  1. Rasanya point2 kt atas ni bukan applicable dlm pesawat je tp semua public transportation
    btw, Selamat Hari Raya buat tuan blog sekeluarga :)

    ReplyDelete