e

Friday, December 18, 2015

Kisah Di Sebalik Penemuan Jep Di Kampung Orang Asli

Assalamualaikum readers.

Sorry Zam sibuk sangat sejak Selasa lepas. Sibuk sebab balik ke Kelantan & mengasuh anak buah. Apapun, Zam ada kisah menarik nak dikongsikan kepada pembaca, memandangkan entri sebelum ni Jep Dijumpai Di Perkampungan Orang Asli mendapat jumlah hit yang banyak dari pembaca blog Zam :)

Kisah Di Sebalik Penemuan Jep Di Kampung Orang Asli



meh duduk sini semua.. ummi nak cerita..
habis ummi cerita ni ummi nak sambung urusan mengepos..
masa jep tak balik2 tu memang lah risau sangat2.. tapi ummi macam ade satu kekuatan untuk bertenang, positif dan cuba berusaha... sikit pun tak nangis! ‪#‎jiwakental‬
malam tu, hujan renyai renyai.. bunyi salakan anjing dalam 3-4 ekor tak berhenti .. ummi fikir mgkin anjing tu menyalak kat jep mgkin jep atas pokok.. dalam 150m belakang rumah ummi ade ladang sawit dan getah juga tanah perkuburan.. ayah pulak kerja masa tu... ummi capai tudung, buka pintu ambik lampu suluh.. mak ummi yg tgh baca yassin panggil ummi.."nak ke mana semak samun tu .. serah je kepada Allah.. " masa tu baru tumpah air mata ummi..
Tuhan je tahu...😌😌
siang pulak jangan cakap berapa banyak kali ummi tuang minyak motor, tanya jiran tanya semua orang... aim rumah yg ade kucing betina, pergi tanya rumah tu... takde orang nampak..
kg orang asli tu mmg dekat dengan dengan rumah ummi dlm 200m sebalik hutan kecil je.. ade jalan yg hubungkan kg mereka dengan kg ummi .. orang asli pula bukan lah asli yg berkemban, mereka hidup dah moden , ade kereta, ade rumah batu ade juga yg rumah kayu, dan ade juga yg dah masuk islam..
ummi ade ronda ronda kg asli dengan acik dot dan dengan ayah , tp tanya satu dua rumah je tapi diorang tak de nampak..
sebab diorang kata kucing takkan dtg sini sebab ramai anjing.. (jep ade ilmu mnundukkan anjing agaknya πŸ˜…πŸ˜…)
bila tgk komen acik2 yg beri semangat, ummi jadi smakin kuat.. ikhtiar macam2 .. paling penting mintak dengan Allah..
malam td lepas ummi solat maghrib ummi duduk melayan anak2 main lego dlm pukul 850pm jiran ummi bg salam..
ummi capai tudung pakai sambil berjalan (sebab tu tudung slalu senget) ummi buka pintu tengok2 ade tuan anas mikhael ! terkejut gile ummi!!
eh.. iklan je!!
hehe..
sambung balik..
tengok2 ade jiran ummi (abang mie) dan sorang orang asli..
abg mi ckp", dikna, dia jumpa jep kat rumah dia dari semalam lagi "
abg asli tu kata " dia gemuk belang2 kan? "
ummi cakap haah ummi pun capai carrier
berlari ke motor mukmin n mujahid pun berlari ikut dengan abang mujahid pegang baju tak sempat pakai ..
abg mie naik motor dengan abg asli ummi follow blakang.. smpai rumah tu katanya jep bawah kereta alza..
ummi pun tunduk tengok abg tu suluh..
"jep..... !!!😭😭😭😭😭😭 kemana pergi tak balik balik... "
abg2 asli tengok je ummi sambil senyum mungkin klakar bagi dia...
ummi ambik jep peluk dia kuat2 dia diam je muka watever, bgambar skeping dua dengan abg asli kmudian umi pun letak jep dalam carrier..
ummi cakap ngan abg asli tu, saya jnji nak bg hadiah kalau siapa jumpa jep.. jom gi rumah saya lah skejap.. yelah dia pun nak hantar abg mie balik
dia pun ok je nmpak macam dah tau...
tengok fb kut!
nak jalan balik, abg mie bawakkan carrier jep sbb ummi x larat nak pegang .. adikmukmin pulak nangis ! dia ingat abg mie nak ambik jep..
puas jugak nak pujuk mukmin.. haih!!
sampai di rumah ummi pun serahkan hadiah wang tunai kepada abg asli n ucap terima kasih banyak2..
berakhirlah penantian dan kesedihan setakat ini.
ummi dan ayah plan nak buat rumah utk jep n kawan2 jd dia xyah main kat luar dah.. doakan plan ummi n ayah menjadi... petang ni insyaAllah boleh beli barang2 rumah comel tu..
terima kasih acik acik n uncle atas doa n ikhtiar ygpelbagai..
ade yg viralkan, ade yg bagi tips, ade yg berdoa n solat hajat , ade yg doa kan di hadapan kaabah, ade yg contact Dr.MAZA utk tolong berdoa..
semua usaha ni besar nilainya di sisi ummi..
Allah mungkin nk ingatkan kita kepada -Nya .. banyak sangat bergelak ketawa mungkin .. 😊😊😊 kita ambil yg jernih ambil smua ni dr sudut positif ok!
sekian dulu dr ummi.. jom
lah kita senyum sampai telinga .. ummi nak selesaikan dlu kerja2 ummi yg tertangguh..
yang benar,
ummi yang kurus..

SUMBER

1 comment:

  1. Seronok pulak kakak baca.
    Beruntunglah Jep ramai yg mendoakan dan akhirnya pulang kepangkuan tuannya.

    ReplyDelete