e

Tuesday, December 1, 2015

Pengalaman Pertama Kanak-Kanak Mencuba Makanan Jepun


Assalamualaikum readers :)

Ini sebenarnya kisah malam semalam. Sementara Zam masih ada sekeping kupon bertarikh luput 30 November 2015 (yang Zam dapat dari kisah sebelum ini), Zam bawa anak-anak buah ke Sakae Sushi. Mulanya nak ke Sakae Sushi di Mines, tapi disebabkan ada halangan, Zam tukar ke Sakae Sushi IOI Mall Putrajaya.

Ini kali pertama mereka ke Sakae Sushi, & mencuba makanan Jepun. Zam tak harap pun mereka akan jadi macam Zam- penggemar tegar makanan Jepun, cuma Zam nak bagi pengalaman baru kepada mereka. 
Perkara pertama yang Zam patut jangka awal-awal, mereka kekok menggunakan kayu penyepit untuk makan. Terkekeh-kekeh Zam ketawa tengok aksi mereka nak cuba mengambil sushi dengan penyepit. Dalam duk tengah ajar mereka gunakan penyepit pun, Zam boleh ketawa lagi. Tapi apa yang bagus, sampai ke menu terakhir, mereka masih gunakan penyepit tu untuk makan.

Kedua, mereka tak berapa gemarkan nasi sushi tu. Mungkin agak memuakan. Atau mungkin saja sebab rasa dan teksturnya yang berbeza dari nasi yang dimakannya hari-hari. Nori- rumpai laut kering juga tak disukai. Ada juga yang teringin nak cuba wakame (rumpai laut yang basah tu), tapi bila dah rasa seurat, terus tak mau dah.

Kesimpulannya, makanan Jepun memang sesuatu yang asing dan tak kena dengan selera mereka. Tapi apa yang penting, Zam dapat bagi pengalaman kepada mereka. At least, ada idea apabila bercakap tentang makanan Jepun ;)

3 comments: