e

Tuesday, December 22, 2015

Wajah Terkini Pelakon Kanak-Kanak Dalam Filem Taare Zameen Par (2007)

Assalamualaikum readers.

Filem Hindustan- Zam jarang-jarang menontonnya, dan bukan peminat tegar. Tapi dalam banyak-banyak filem Hindustan, ada beberapa yang Zam layan sebab jalan ceritanya. Antaranya, filem Black dan Taare Zameen Par. Sebab, kedua-dua filem tu ada kaitan dengan pelajar Pendidikan Khas- bidang yang Zam ajarkan di sekolah. Filem Black mengisahkan pelajar yang bermasalah penglihatan & pendengaran, manakala Taare Zameen Par mengisahkan kehidupan kanak-kanak yang mempunyai masalah disleksia.


Ingat lagi wajah kanak-kanak yang bernama Ishaan ini?

Ini wajah terbaru Ishaan, pelakon kanak-kanak tersebut~


Dalam filem tersebut, Darsheel Safary yang memegang watak Ishaan berjaya melakonkan watak kanak-kanak disleksia dengan cukup baik. 

Disleksia merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. 

Oleh itu disleksia merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal. Mereka yang mempunyai disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang yang terkenal juga mempunyai disleksia. 

Sesetengah mereka yang mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir. Setiap orang dengan disleksia mempunyai masalah yang tidak serupa dengan orang lain dengan disleksia. 

1 comment: