e

Wednesday, February 3, 2016

Brunch Dengan Udang Besar Masak Merah

Nasi dengan Udang Besar Masak Merah & Sambal Belacan Ikan Bilis

Assalamualaikum readers.

Kalau ada yang perasaan, beberapa bulan ni ada segelintir penguuna FB yang berkongsikan gambar udang besar di beberapa tempat makan di Malaysia. Nak kata udang galah, bukan.. tapi spesis udang laut yang besar-besar. Kita yang melihat ni pun, terasa lah nak makan juga kan. Tapi jarang jumpa di Kuching ni. Kalau di Kota Bharu dulu, Zam suka juga cari udang besar ni di gerai-gerai makan dalam Pasar Siti Khadijah.

Kebetulan, 2 minggu lepas bila Zam dan rakan dalam perjalanan pulang dari shopping di Serikin (Sarawak), kami terjumpa udang besar tu di medan selera pekan Bau. Antara nak dan tak nak mulanya, sebab harganya RM12 seekor. Tapi, bila dah teringin sangat nak makan, Zam ambil juga. Makan udang ni pun perlahan-lahan, sebab nak menikmati dan tak nak bagi cepat habis. Lagipun lauk mahal kan, kenalah menghargainya kan? Haha..

Masa tu baru pukul 10.30 pagi.. Belum tengah hari lagi.. Tapi alang-alang dah ada kat situ, kira terus makan tengah hari lah.

Ni pun, tengah teringin lagi nak makan..

2 comments:

  1. tak puas la kalau sekor je...
    tapi kalau banyak pula, bertambah lak RM nyer kan...
    xpelah, buat ilang ngidam tu

    ReplyDelete
  2. YERLA ZAM.. FIRST TIME FIFI PERGI KELANTAN DAN PASAR SITI KHADIJAH MASA KECIK2 DULU NILAH LAUK PERTAMA FIE MAKAN.. MMG BESOR UDANGNYA.. SEDAP.. TP SKRG DAH TAKLEH MAKAN UDANG DAHH..ALERGII

    ReplyDelete