e

Monday, February 29, 2016

Dalam Tempoh 40 Tahun, Baru Sambut 10 Kali Hari Jadi

Assalamualaikum readers.

Tentu pembaca dapat mengagak apa yang Zam maksudkan dengan tajuk entri, bila melihatkan tarikh hari ini. Ya.. 29 Februari.. Jarang-jarang sekali kita berada di tahun lompat kan.. Jadi tarikh ni macam istimewa sedikit.. Nak-nak lagi jika mereka yang meraikan hari jadi pada hari tersebut.



Bagaimana Mereka Yang lahir Pada 29 Februari Menyambut Hari Jadi?

Jadi, bilakah mereka akan menyambut hari jadi? Ada seorang rakan Zam menceritakan; yang rakannya  baru menyambut ulangtahun yang ke 10, biarpun umur sudah mencecah 40 tahun.

Haa.. Kalau nak ikut tarikh 29 Februari tu, memang 4 tahun sekali lah nak menyambut hari jadi.. Tapi, kebiasaannya mereka yang lahir pada 29 Februari akan menyambutnya pada 1 Mac. 

Tarikh tersebut  (1 Mac) juga digunakan dalam urusan jabatan kerajaan yang berkaitan dengan penjawatnya yang lahir pada 29 Februari- seperti urusan tarikh berpencen dan sebagainya.

Apapun, harap mereka yang menyambut hari jadinya pada hari ini, akan meraikannya dengan meriah ya... Sebab nak dapat tarikh yang cun ni, bukan senang.. Huhu

Tapi kan, salah satu hikmahnya adalah, tentu ramai yang akan ingat pada kita bila hari jadi kita jatuh pada 29 Februari kan?

4 comments:

  1. ye ke ramai yang ingat, takut ramai yang tak tau pun hihihihi

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum zamani...mmg betul tu pada mereka yg lahir pd 29 Feb selamat hari lahir...4 tahun akan dtg baru sambut semula...:)

    ReplyDelete
  3. tak boleh bayangkan macam mana sambut besday 4 tahun sekali untuk tarikh 29 b.. meriah la kot..

    ReplyDelete