e

Tuesday, February 16, 2016

Masak Sayur Timun

Assalamualaikum readers.



Dah masuk waktu tengah hari ni, biasalah kalau Zam nak buka cerita pasal menu makan tengah hari Zam tadi. Ha.. Kalau baca tajuk entri diatas, tentu apa yang paling dibayngkan adalah timun. Timun ni, biasanya kita akan mentah sebagi ulam-ulaman yang dicecah bersama budu, cencaluk ataupun sambal belacan, kan? tapi pernah tak, anda menggunakan timun sebagai masakan seperti menyediakan sayur-sayuran mentah yang lain?

Sebenarnya Zam baru saja menikmati menu tu sebentar tadi. Kalau ada menu ni, memang Zam cukup berselera. Makan dan hirup kuahnya saja pun dah cukup. Kalau anda pernah memasak sayur seperti labu air yang berkuah, pasti boleh bayangkan bagaimana timun tu dimasak. 

 Apa yang Zam perasan, menu ni popular di Sarawak. Di semenanjung, jarang-jarang Zam temukan. Tapi, style Kelantan, timun tersebut akan dimsukkan ke dalam gulai lemak bersama ikan untuk dihidangkan dalam menu nasi berlauk di sana. Itupun sedap juga. Permah anda cuba menu-menu tersebut sebelum ni?

(sorry tak ada gambar menu tu. Zam dah habis makan baru teringat. Hehe)

4 comments:

  1. kg kzaza biasa buat acar merah timun, sayur timun msak kuning memang sedap!!

    ReplyDelete
  2. sabah pun popular makanan timun masak tumis,tumis with sardin,masak kari,masak merah..try lah sedap u all

    ReplyDelete
  3. hehehehe...saya kena ada mood kalau nak makan sayur ni...tapi kalau ulam memang xpayah nak jemput!hehehehe

    ReplyDelete
  4. saya biasa masak lemak kuning tempoyak dgn ikan atau buat goreng dgn taucu sama cili besar hijau dgn ikan tenggiri goreng...sedap sangat.

    ReplyDelete