e

Friday, April 22, 2016

Nak Badan Sado? Jangan Abaikan Waktu Tidur Anda!

TIDO UNTUK SADO!

Salam Jumaat. Berkesempatan kelmarin jumpa member-member di 18 Fitness Gym Gombak, ramai yang Tanya mana update dan entry terbaru zalfitness?, ya ampun busy sangat kebelakangan ni, okalh pasal korang dah Tanya hari ni kita shere sikit satu info yang mayb berguna untuk kita semua....apa tu?...TIDO UNTUK SADO! Hahah..jom

Umunya semua orang tahu bahwa testosteron adalah hormon yang dihasilkan dalam sistem tubuh lelaki. Kadar testosteron yang tinggi bermanfaat untuk fungsi reproduksi, ketebalan otot, perilaku agresif, kompetitif, dan sifat-sifat maskulin lainnya dan yang paling penting testosterone amatlah penting bagi mereka yang aktif di gym dan konsisten dalam bina badan. Selalunya testosteron mencapai puncaknya pada usia 40, dan akan menurun selepas itu. Namun korang masih punya banyak cara untuk meningkatkan testosterone walaupun usia semakin meningkat.

Salah satu dari cara meningkatkan testosterone adalah dengan tidur! Zzzzzzzzzzzzzzz....! mungkin bunyi macam pelik kan, orang kalau nak sado kena habiskan banyak masa di gym atau aktif dengan kecergasan, tapi ni lain pulak. Apapun ianya telah dikaji dan sah secara saintifik.

Untuk mereka yang nak cepat sado, bukan semata-mata mesti sibuk di gym, tapi korang kena cukup tidur. Sebab tu orang yang sibuk membesarkan badan suka tidur. Tak kiralah ada peluang je mesti nak tido. Pastikan tido juga adalah tidur yg berkualiti.

Tidur adalah faktor yang sangat penting terhadap kadar testosteron. Ini karena semasa tidur, tubuh korang akan menghasilkan testosteron lebih banyak lagi. Dengan demikian, berusahalah untuk dapat tidur selama paling tidak 7 hingga 8 jam pada waktu malam dan pada waktu siang, kalo ada peluang apa lagi...tido lah.

Sebagai tambahan terhadap penurunan testosteron, kurang tidur juga meningkatkan jumlah kortisol (hormon stres) di dalam tubuh Anda, dan kortisol dalam jumlah besar akan memberikan pengaruh negatif terhadap kadar testosteron.
Kurang tidur juga akan mengganggu hormon pertumbuhan, yang dapat menghambat pembentukan otot saat korang berolahraga.

Anda sebaiknya berusaha untuk memperbaiki kualiti tidur korang dengan elakkan semua alat elektronik & gadget sebelum tidur, jgn minum kopi di malam hari, dan mandilah sebelum tidur
So kalo nak sado, tidur lah. Tapi jangan makan tido makan tido pulak hahah...

1 comment: