e

Wednesday, February 29, 2012

Bagaimana mereka yang lahir pada 29 Feb menyambut Hari Jadi?


Selamat Pagi Rabu semua~ ;) Menariknya, hari ini adalah hari lompat yg hanya berlaku selang 4 tahun sekali dalam tahun lompat. Jadi dalam entri khas ini, Zam nak ucapkan Selamat Hari Jadi pada anda semua yang meraikkannya!

Zam ada seorang kawan yg lahir pada hari lompat ni~ 29 Februari 1984. Jadi, kalau dikirakan tahun2 lompat yang ada sejak tahun 1984, adakah dia baru menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 7 hari ini biarpun usia sebenarnya 28 tahun?

Sebenarnya, mereka yang lahir pada tarikh istimewa ini biasanya menyambut Hari Jadi mereka pada 28 Februari atau 1 Mac di tahun2 biasa, & ada juga yang menyambutnya pada kedua2 tarikh tersebut! Di New Zealand, parlimen mereka mengistiharkan 28 Februari di tahun2 biasa sebagai tarikh hari jadi bagi mereka yang lahir pada 29 Februari ;)

Kenapa kita memerlukan tahun lompat ini? Mungkin anda pernah terfikir apakah rasionalnya diwujudkan tahun lompat ini. Untuk maklumat lanjut, anda boleh klik di SINI.

9 comments:

  1. hapy bday utk kawan zam tu ye.. ;)

    ReplyDelete
  2. BARU JE TNYE MMBE OPIS CEMANA DORG NI SMBUT BESDAY DORG..HEHE..YG PASTINYA MSTI DORG SAMBUT KAW-KAW PUNYA..YELA, JARANG DPT SAMBUT BESDAY..HAHAHA..:)

    ReplyDelete
  3. Saya Disini & Lina~ Thanks ;)

    Nur, Zam pun terpikir gak, mesti kaw2 diorg sambut ;))

    ReplyDelete
  4. tak pernah lagi jmpa org lahir 29 februari... tapi takde masalah pun klu nak sambut 4 tahun sekali, bukannya penting sngt pun birthday nie...

    ReplyDelete
  5. abg zam , abg zam , abg lahir bila ? :D

    btw nia tagged join ni :

    http://nialidia.blogspot.com/2012/02/game-50-truths.html

    hehe jomjom

    ReplyDelete
  6. Saya lahir pada 29 febuari 1984 ada sesiapa disana..

    ReplyDelete