e

Monday, May 28, 2012

Bila Aku TERLUPA Arah KIBLAT


Masa nak hamparkan sejadah tadi, tiba2 aku boleh jadi 'unsure' kejap arah kiblat kat rumah di Serdang ni. Dush! Penyakit lama ni mesti datang kalau aku balik ke Serdang & Kota Bharu. Tapi simptom hari ni tak lama sebab aku terus dapat ingat balik. Memang tak boleh blah ar.. Pernah sekali, bila dah selesai solat, baru aku tersedar aku salah kiblat!

SEBAB AKU SELALU TAK SOLAT KE??

Bukan.. Sebab aku dah lama tinggalkan semenanjung, jadi dalam
mind set aku selalu teringatkan arah kiblat kat rumah sewa di Kuching. Itu automatik.. Kadang2 bila balik Kota Bharu pun aku terkeliru kejap dengan arah kiblat.. Ke kanan atau ke kiri? DUSH! Bila ada 3 arah kiblat yang berbeza sebab selalu habiskan masa di Sarawak, Selangor & Kelantan, perkara tu memang kadang2 tak dapat nak elak!

7 comments:

  1. saya pon pernah alami situasi cenggini..
    bila da lepas solat,baru tersedar salah kiblat.

    ReplyDelete
  2. same ae? nmpaknya bukan zam sorg lah ni.. hehe

    ReplyDelete
  3. Samalah dengan akak... Banyak sangat rumah hinggap... Cuma kat rumah kampung tempat dibesarkan jer tak pernah lupa...

    ReplyDelete
  4. Kak, rupanya ramai juga yg mcm ni ye.. heh2 ;p

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum zamani...kekadang memang mcm tu bila dah pi ke satu2 tempat mmg dah x tahu arah kiblat nyer ke mana...:)

    ReplyDelete
  6. waalaikumussalam Kak~ samalah kita ni ;D

    ReplyDelete
  7. Huhu.Selalu mengharapkan anak panah kiblat kat siling rumah orang .Kalau RnR sure2 ade.Umah orang takde.Lastnye menanya.

    ReplyDelete