e

Thursday, May 17, 2012

Tugasan Imuniti: Next Top Blogger Musim Ke Dua

Entri kali ini adalah tugasan imuniti untuk Segmen Next Top Blogger. Peserta kena ceritakan pengalaman mereka masuk hutan.


Masuk hutan? Itu memang kegemaran aku sejak kecil. Kalau kat kampung, suka masuk hutan kecil kat belakang rumah. Hari2. Macam satu keseronokan kalau masuk ke sana. & masa kecil dulu, aku teringat kat satu novel & filem yang ada kaitan dengan suasana hutan di kampung ni~ Seorang Tua Di Kaki Gunung. Apa yang digambarkan dalam filem tu sama je dengan suasana di kampung aku.

Sekarang ni pun, kalau ada peluang, mesti nak sertai. Terbaru, pengalaman aku mendaki Gunung Santubong. Yang paling best masuk dalam hutan ni, persekitaran yang segar dalam suasana yang baru. (yelah hari2 duk dalam hutan batu, bosan gak). Cuma satulah, kalau natures call tu datang, susah nak mencari tempat.. Huhu..

Apapun kalau nak beraktiviti dalam hutan, kita kena pastikan semua persediaan dalam keadaan tip top. Ini penting untuk mengelakan dari perkara yang tidak di ingini berlaku. & bila dah masuk hutan tu, jangan lak buat perkara yang bukan2. Bukan tempat kita, kan.. & jangan lak sesuka hati kita ambil barang2 yang ada dalam hutan tu. Paling penting, jangan buang sampah dalam hutan!

Sepanjang masa aktiviti pendakian tu, adalah terjumpa haiwan macam monyet & tupai. Nasihat aku, jangan berikan makanan pada haiwan2 ini. Tak boleh dibiasakan. Kalau haiwan2 tu dah jadi rapat dengan manusia, susah nanti. Risiko untuk diserang haiwan2 macam monyet tu tinggi.. Jadi jaga2..

Pentingnya hutan pada aku, nak2 lagi sebagai seorang guru, adalah sebagai salah satu sumber pembelajaran maujud kepada murid. Kita boleh bercerita tentang hutan kepada mereka di dalam kelas, & suasana persekitaran yang sebenar tu dapat membantu memperkayakan lagi pembelajaran mereka ;) Dapat bawa mereka masuk ke dalam hutan, memang best!


7 comments:

  1. awat hang baru nak post. hari ni dah masuk episod 3 dah. anyway tq banyak banyak :D peace

    ReplyDelete
  2. baru tau anda adalah guru..ingatkan pramugara...kehkehkeh...

    ReplyDelete
  3. hha..siapa yang akan berjaya ? mesti SP kan ? haha ..perasan SP

    ReplyDelete
  4. Dulu join pengakap selalu masuk hutan..sekarang dah tak larat kot...hehehe

    ReplyDelete
  5. spudin~ kita doakan sama2 kejayaan kita!

    Hanif~ pglmn masuk hutan mmg best!

    ReplyDelete