e

Thursday, May 24, 2012

VIDEO Lee Chong Wei Cedera Ketika Beraksi Di Piala Thomas





'SAYA AKAN KUATKAN SEMANGAT'

SEPANG - "Apa jua situasi sekalipun saya perlu kuatkan semangat." Itulah kata-kata Datuk Lee Chong Wei menjawab pertanyaan media sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, dalam menahan sebak.

"Saya perlu kuatkan diri saya baik dari aspek mental mahupun fizikal untuk menghadapi segala cabaran apatah lagi Sukan Olimpik 2012 hanya tinggal kurang tiga bulan lagi untuk bermula," tambah beliau.

Pemain badminton No. 1 itu mahu kekal positif mengenai peluang meraih pingat emas pada temasya Olimpik 2012 biarpun dihantui masalah kecederaan serius di buku lali kanannya.

Menurut Chong Wei, kecederaan tersebut secara tidak langsung telah memberikan kekuatan kepada dirinya untuk lebih bersedia bagi menghadapi temasya sukan terbesar dunia.

"Sekarang ini, saya tidak boleh melakukan pergerakan, namun itu tidak bermakna saya tidak boleh menjalani latihan. Saya akan cuba mendapatkan kaedah terbaik untuk menjalani latihan dengan menggunakan tubuh badan saya.

"Saya akan mendapatkan rawatan lanjut bersama ISN (Institut Sukan Negara) untuk memulihkan kecederaan ini. Apa yang saya boleh katakan saya akan tetap berjuang demi negara," kata Chong Wei yang terpaksa pulang awal dari saingan Piala Thomas 2012.

Chong Wei cedera ketika menentang Peter Hoeg Gade dari Denmark pada aksi terakhir Kumpulan C kempen Piala Thomas 2012 di Pusat Sukan Gimnasium Wuhan, kelmarin.

Hasil ujian Magnetic Resonance Imaging (MRI) yang dibuat di salah sebuah hospital tempatan di Wuhan, kelmarin mendapati otot di bahagian buku lali kanan Chong Wei koyak.

Mac lalu, Chong Wei mengalami kecederaan di bahagian bahu kanan ketika menentang seteru utamanya, Lin Dan dari China pada aksi final Seluruh England di Birmingham.

Dalam pada itu, Chong Wei turut menyuarakan kekecewaannya kerana tidak dapat membantu skuad negara bagi menghadapi China pada aksi suku akhir Piala Thomas, semalam yang mana skuad negara menamatkan cabaran di suku akhir selepas tewas kepada China 0-3.

1 comment:

  1. erm .. kesian lak tengok dia . Harap dia cepat sembuh . ^_^

    ReplyDelete