e

Monday, June 11, 2012

Adakah Wajah Anda SEIRAS RAKAN BAIK Anda?

Adakah satu kebetulan bila mendapati wajah rakan baik anda seiras wajah anda?


Korang ada rakan baik/sahabat/best friend? Atau mungkin suatu masa dahulu korang pernah mempunyai 'mereka' ini? Kalau ya, korang sememangnya bertuah. Sebab? Itu aku rasa korang mesti tahu sendiri. Dan pasti, korang ada alasan tersendiri. Bagi aku, beruntungnya mempunyai mereka sebab aku ada tempat untuk luangkan saat gembira bersama & luahkan kemaslahatan hidup aku dengan mereka. Korang mesti tak boleh hidup seorang diri tanpa kawan2 kan? Rasa macam ralat je bila pendam perasaan gembira atau serabut sorang2..

Ada sesuatu yang nak aku kongsikan bersama dalam entri kali ini. Sorrylah entri kali ni 'terpanjang' sikit dari biasa ;p Mungkin apa yang aku nak ceritakan kali ni pernah dialami oleh korang juga. Biasanya, kita tak akan sedar tentang hal ini, sehinggalah bila ada orang yang mengatakan & memberitahu kita, atau ..

"Eh, korang ni adik beradik ke..?"

.. ditanya soalan yang seperti itu. Korang pernah alami?

Ada sekali waktu keluar membeli barang di kedai runcit bersama kawan baik aku Mail, aku ditanya oleh jurujualnya semasa hendak membayar di kaunter- " Adik awak ke tu?". Itupun selepas kawan aku keluar dari kedai tu, baru si jurujual buka mulut bertanya. (Masa tu aku syak dia tertarik dengan kawan aku tu kot.. sebab tu dia tanya.. heh2)

Di Kelantan, masa aku keluar bawa Aril (kawan baik aku dari Sarawak) berjalan2, kami ditanya oleh abang yang berjual kat pasar Pasir Mas soalan yang hampir serupa. " Adik beradik ke?" Bila aku jawap kawan, dia kata muka kami hampir serupa- & sebab tu dia ingatkan kami ni adik beradik.

Aku juga ada seorang kawan baik yang aku dah anggap macam abang sendiri, yang aku panggil Along. Ramai yang tanya, terutamanya rakan2 guru aku yang mengenali dia- Along tu abang kandung aku ke. Mungkin mereka tanya macam tu sebab mereka kata wajah aku iras dia. Ada juga yang istilahkan kami ni 'kembar'. Dan yang paling aku tak lupa, bila seorang kawan aku bagitahu, "kalau kau kata Along tu abang kau pun aku percaya, sebab muka korang nak sama".

Itu yang selalu buat aku terfikir & tercari2 persamaan aku dengan kawan2 baik aku tu. Mungkin kita tak kan sedar, sampai lah orang lain yang bagitahu. Itu dari pengalaman aku lah.

Ini lak kisah tentang 2 kawan kamceng aku kat Kuching- Maz & Nong. Ramai orang luar yang sangka mereka adik beradik. Dan ada satu kisah yang berlaku waktu aku keluar dengan mereka membeli belah di pasaraya. Mulanya Maz yang membayar barang2 di kaunter, & bila dah selesai, tiba pula giliran Nong membuat bayaran di kaunter yang sama. Waktu harga barang2 Nong dikira & dimasukkan dalam beg plastik, si jurujual langsung tak pandang Nong, sampailah saat menerima bayaran & memandang Nong, tiba2 si jurujual jadi blur. Kemudian dia memandang ke arah Maz. Mulanya kami tak faham dengan situasi tu, sehinggalah mereka gelak bersama.

Rupanya si jurujual ingatkan Maz buat pembayaran dua kali, disebabkan wajah Maz & Nong yang seiras tu!

21 comments:

  1. tak pernah ada kawan2 yg berwajah serupa..

    tp kalau ada, sudah tentu bertuah..

    ReplyDelete
  2. Pernah...org selalu ckp muka sama ngn housemate n kadang2 dowg tsalah tegur..hoho

    ReplyDelete
  3. hehehe , pernah larr , nanti CP buat entry pasal nih , then link kt kamu , hehehe , kawan baek CP nih dr darjah 2 lagik sampai CP dah 21 tahun dah pown , lame kan :D

    ReplyDelete
  4. Aima, ramai jugak lah yang pernah ae

    Ikhram, mcm tu lah.. bertuah :))

    Ieda, itu namanya kembar seiras.. hehe

    Cweet yang sweett~ thanks!
    appn, mmg lama tuh! 13 tahun!

    ReplyDelete
  5. seiras dgn sy x pernah kot tp kwn2 yg lain ada la yg muka hampir sama. mcm kembar hehe

    ReplyDelete
  6. pernah dapat kawan nama seiras... beza a dengan i je kat belakang hehe

    ReplyDelete
  7. pun pernah ada kawan macam tu..:) smpai dah penat nak jawab..kiteorang cakap je ye..kiteorang lain mak, lain bapak..hehe

    ReplyDelete
  8. emm x penah pun..jumpa yg seiras pun x penah..ciannya sy

    ReplyDelete
  9. kawan baik lom pernah..sbb mmg tak same kot.ngeh3x..tp klu boyfriend tu ada.hihihi *gedik sudah*

    ReplyDelete
  10. hhahahaha pernah dengan adik angkat...
    saya follower anda yg ke 25552 wahh cantek no..hehheh salam singgah :)

    ReplyDelete
  11. seriusss pernah! selalu kot..kwn baik yg skrg ni pown org ckp kembar..penat nak ckp TAK! hahaa..

    ReplyDelete
  12. Pernah.. Suara pun sama.. Hekhek.. :D

    ReplyDelete
  13. pernahhhh.baru je jadi, masa kawen kawan baik haritu.before this tak pernah pun rasa macamtu..

    http://roelabyrinth.blogspot.com/2012/06/my-bestfriend-wedding.html

    ReplyDelete
  14. yerp.. kawan baek shin ada 2 org.. suara kami hampir sama.. rupa kami juga xde jauh beza.. time cecuti kuar bersama.. time tetiap kali raya pakai baju melayu yak sama kaler.. sorang dah kawen.. sorang lagik lom huhu

    ReplyDelete