e

Thursday, November 1, 2012

Ingin Blog Tampil Kemas + READ MORE BUTTON

INGIN TAMPILKAN WAJAH BARU BLOG DENGAN LEBIH KEMAS

SUMBER GAMBAR DARI GOOGLE

Zam rasa, perlu untuk Zam kemaskinikan lagi blog ini- mungkin dengan mengalihkan mana-mana widget atau gambar yang memberatkan blog.. Kalau boleh, nak tampilkan blog dengan wajah baru, cuma bukanlah secara drastik- mungkin ia berlangsung secara perlahan-lahan. Try & error.. Kalau berjaya percubaan itu, Zam akan teruskan dengan pilihan  tersebut. 

Berkenaan contoh blog yang kemas, smart & simple, Zam akui Zam jatuh hati dengan blog HASRUL HASSAN. Menurut otai blogger tersebut, paparan yang dilihat di blog nya kini adalah hasil usaha yang memakan masa yang lama. Bukan mudah juga untuk membina sesebuah blog sehingga ia menjadi sesuatu seperti yang diidamkan selama ini. 

Apapun yang penting, semua boleh menjadi kalau kita tak berhenti mencuba, kan? Blog HASRUL HASSAN boleh dijadikan contoh & rujukan. Bukanlah bermakna hendak menukarkan blog menjadi 'kembar' blog orang lain, & kalau boleh, Zam nak tampil unik & berbeza.. Hehe.. Seperkara lagi, wajah blog yang lebih marketable pasti memberikan lebih nilai tambah pada blog tersebut, betul tak?

Oh.. Satu perkara yang Zam nak cuba pada blog ini ialah READ MORE BUTTON. Dengannya, artikel yang panjang di blog ini boleh 'dipotong' & diperkemaskan- tidaklah nanti nampak berjela jela hingga ke bawah.. Zam pernah cuba dengan mengikuti 1 tutorial dimana Zam meletakkan satu kod sebelum perenggan perkataan yang ingin disembunyikan di dalam entri. Tapi Zam perlu melakukannya secara manual pada setiap entri yang telah ditulis sebelumnya.. Fuhh..! Jenuh lah kalau macam tu.

Jadi Zam nak tanya, ada tak rakan blogger yang tahu tentang cara mudah untuk membuatnya pada setiap entri di blog ini, secara sekaligus? Atau memang tak ada? Haha.. Apapun, pendapat & komen anda sangatlah dihargai untuk entri ini dalam membantu Zam. Thanks ('',)

7 comments:

  1. wujudkan 1 identiti blog yg org kenal...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kalau blog yg guna read more button memang nmpak kemas tapi kebykkn org malas nak tekan byk2 kali utk baca entry. rasanya xpyh pkai read more button lagi okei. senang x pyh tekan byk2 kali.. =)

    *sekadar pendapat. :)

    ReplyDelete
  4. Fendy, itulah, Zam masih tercari2 ni :)
    Appun thanks ingatkan :)

    Miss Purple, thanks untuk pendapat itu :)) Insya Allah Zam akn pertimbangkan betul2 nt ;)

    ReplyDelete
  5. Kalau saya, saya tak suka sangat dengan blog yang ada read more macam tu. huhu. Pendapat masing masing. Tapi blog zam nie dah boleh dikategorikan sebagai kemas. Takde widget yang nonsense.

    ReplyDelete
  6. teringin gk nk gne read more button...tapi...tu la..sama la kes zam

    ReplyDelete
  7. ko biar betul. dalam blogger sendiri ada la. masa tgh guna text editor tu, ada icon yg nama dia "Insert Jump Break"

    ReplyDelete