e

Saturday, February 23, 2013

Isu "Penerima BR11M Haiwan": Apa Komen Ustaz Azhar Idrus

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Online saja di FB pagi ini, Zam terjumpa ada diantara rakan-rakan & page yang hangat memperkatakan isu diatas. Zam cuba korek lagi apa kisah sebenar di sebalik isu tersebut, dan akhirnya Zam faham apa yang diperkatakan. Hmm.. Zam rasa ramai yang memerlukan pencerahan di sebalik isu ini. Jangan sampai ada yang salah faham kerana apa yang disampaikan jauh berbeza dengan isu yang ditimbulkan. Jadi kali ini Zam nak kongsikan pendapat UAI berkenaan isu ini:



Ustaz Azhar berkata,  Tuan Guru Nik Aziz bukan kata penerima BR1M itu seperti haiwan tetapi menjadikan penerimanya seperti haiwan.

"Sebenarnya apa yang kita dengar dalam video clip bukan Tok Guru kata kepada penerima BR1M seperti haiwan, cuma Tok Guru kata orang yang memberikan BR1M tulah cuba menjadikan orang yang menerima seperti haiwan.

"Umpama bagi makan, lepas tu sembelih.

"Maknanya jahatnya orang nak bagi bantuan bila perlu sahaja, bila jauh dengan pilihanraya tak hulur pun bantuan," kata Ustaz Azhar dalam kuliahnya di Masjid Pengadang Baru dekat sini.

Beliau ditanya, "apa komen ustaz mengenai Tuan Guru Nik Aziz kata orang yang ambil BR1M ni seperti haiwan?"

Bagi Ustaz Azhar, ini semua punca mencari pembalahan, "Ni buah cari baloh."

Sehubungan dengan itu, beliau meminta semua pihak berhati-hati dengan sebarang laporan media.

"Jadi lening (sekarang ini) kene hati-hati lah banyak putar belit dan spin berita nak nak musim mengundi ni.

"Yang  tak pernah nampak muka pun dan kerap masuk kampung dah. Tujuan ape? Nak tolong ke untuk kepentingan tertentu?

"Jadi kene bijoklah, jangan percaya tanpa selidik," tegas penceramah bebas dari Terengganu yang sangat terkenal itu.

Baru-baru ini, Tuan Guru Nik Aziz berkata,

"Orang yang menawarkan (wang) kepada orang, (sama seperti) kalau kita panggil ayam nak suruh ayam datang dekat, kita tabur hampas kelapa, tabur padi.

"Kalau nak panggil lembu kita bubuh (bagi) jerami. Tapi kalau nak beri Islam, kita nak panggil ayam cakap nak ceramah, mana ayam datang, nak panggil lembu, mana datang.

"Jadi kalau kita beri barang kepada orang, beri RM10, RM50 (orang akan datang ambil).
"Ini bukan cara Islam, (cara) Islam ialah beri ilmu kepada manusia," kata Tuan Guru Nik Aziz.


Analogi haiwan


Seorang atok memarahi dua orang cucunya, Ali dan Abu yang suka bergaduh..

Atok: Korang ni macam anjing dengan kucing.. pantang jumpa asyik nak bergaduh..

Ali: Sampai hati atok cakap kami haiwan....

Abu: Ali! Itu peribahasa la samdol!

31 comments:

  1. haha ... klau saya ckp, semua org buat silap dlm kes ni ley x? hehe .. kdg2 terase bnde2 mcm ni terlalu keterlaluan. Tak suke sgt la bila semua hal dipolitikkan..xsyok~~~

    ReplyDelete
  2. Very interesting...thanks 4 da info zam..

    ReplyDelete
  3. nice info...tp sepatutnya, isu br1m ni x payah la kecoh2 sangat....setiap orang dapat yg layak, dapat duit tu kan....leh g shopping barang dapur...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin skdr pencerahan ttg situasi ini :)

      Delete
  4. Setuju...Kata2 TGNA tu mempunyai maksud yang tersendiri. Bukan main pangkah aje.

    ReplyDelete
  5. sangat2 bagus tantang pencerahan tu..t.q.tq.t.q..

    ReplyDelete
  6. kita kena dengar dua dua belah pihak baru dapat rungkaikan ape yg berlaku.. good info cikgu :) betol ape yg UAI cakap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar dr dua2 pihak.. baru betul.. tp peluang tu xmeluas

      Delete
  7. Dh lmrah..dkt2 nk ngundi ni..sgle2nye nk di politikkn..yg baik leh jdi x baik,yg x brape nk baik tu..sboleh blh die nk dkwa bnde tu lh yg baik... Brhti hti je la kte blek wt stu2 komen @ pndpt.. Kte ni oang melayu..lau dh melayu tu,sti r islamkn?? Phm2jela...

    ReplyDelete
  8. media cuba memutarbelit kenyataan TGNA utk dijadikan isu. Maklumlah PRU tak lama lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg dh mcm tu.. tak kisahlah pangkah apapun, tp benda yg semacam fitnah ni, kena dijauhi

      Delete
  9. Boleh tak nak cakap "Tak suka politik". Nasib baik belum cukup bulan nak mengundi.

    ReplyDelete
  10. provokasi sana sini..... layan jer zam...

    ReplyDelete
  11. sy suke analogi kat bwh tu...tergelak sy..sy tak suka politik skrg tp klu tak amik tahu stp hari ada je tajuk yg keluar dpn mata...inilah gunanya bila kita belajar membaca ms sekolah...ms awl terbaca statement TGNA ni buat menyirap gak mgkn apa yg sy faham dari apa yg sy baca bkn dari apa yg sy dgr sndr...penyampaian sesorg tu boleh jadi salah maksudnya dan boleh jadi disalahertikan atau kt yg baca/dgr ni yg salah faham...mgkn bila niat tak selari dgn cara menjadikan keadaan mcmni...sy mgharapkan org melayu/islam kita bersatu...kita berpecah sbbtu banyak salah faham yg berlaku...sekadar pandangan...

    ReplyDelete
  12. huhu..macam2... kesian...haiwan yg tak bersalah pun turut diheret ke kancah politik....

    orang bagi duit ambik je lah... bukannya orang nak bagi tahi.

    ReplyDelete