e

Friday, February 22, 2013

Permintaan Mengarut Dari Seorang Pengirim Di Akhbar!

Assalamualaikum & Selamat Pagi Jumaat. Memulakan entri di hari yang penuh barakah ini, Zam nak kongsikan tentang satu isu yang boeh dijadikan renungan bersama. Untuk itu, jom kita baca sepotong keratan akhbar di bawah ini, & nilailah adakah permintaan yang diutarakan ini sesuatu yang relevan.

  


Perkongsian ini sebenarnya dari seorang rakan guru yang Zam kenali di FB, & ada baiknya juga Zam kongsikan pendapat & kenyataan balasnya mengenai permintaan di atas:


wahai mak bapak.. tidaklah menjadi kegemaran guru utk memarah, membebel, merotan dan memukul anak2 anda.. kami x suka.. kami sndr banyak keje nak buat selain dari nak marah anak anda yg ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. mungkin mewarisi sifat anda.. tapi mahu atau tidak kami sbg guru perlu untuk memastikan mereka belajar dan melaksanakan tugas. wahai ibu dan bapa.. adakah kamu patuh pd suruhan agama dan tuhan kamu? kenapa kamu patuh? kerana kamu adalah insan.. kerana kamu adalah hamba.. dan kenapa pelajar perlu utk patuh dan laksanakan tugas sbg pelajar? kerana mereka adalah pelajar dan mereka perlu utk belajar. saya juga patuh pd tuhan dan agama saya.. saya juga patuh dan arahan pengetua. sedang saya yg cikgu pun boleh dengar cakap.. apa kuasa dan kehebatan anak anda sampaikan tidak boleh ditegur walau sedikit. apakah kuasa undang2 skrg membuatkan bapak dan ibu buta?
wahao bapak dan ibu.. kami para2 guru tidaklah kejam. tidaklah jahat dan tidaklah gila.. malah, kami rasa, lebih ramai guru2 yg mnjd gila.. mendapat kencing manis, sakit jantung, darah tinggi semata2 menghadap muka anak2 anda setiap hari yg kurang ajar dan melawan guru. tapi, masih... kesalahan diletakkan di tangan guru. katanya guru tidak pandai mengajar.. wahai bapak dan ibu... kalau dah anak anda mnjd tuhan di sekolah, membuat undang2 sndr. boleh tidur dan x boleh kena marah bila x nak belajar, apa kuasa yg kami ada utk jadikan anak anda sbg manusia??

kami bukan tuhan yg boleh berikan hidayah.. kami bukan nabi yg bersifat maksum dan pemaaf setiap masa. kami hanya guru biasa yg mungkin tidak didengari suara.

wahai bapak dan ibu.. bila anda anda mendapat keputusan yg cemerlang.. anda akan cakap.. "sbb anak saya pandai"
bila anak anda mndpt keputusan yg corot.. jawapan anda.
"cikgu tu x pandai mengajar"

wahai bapak dan ibu.. kalau dah mcm ni la gayanya.. anak anda akan menjd bodoh.. dan terus mnjd bangang abadi.. walaupun guru yg mengajar anak anda itu.. adalah guru dari syurga.

sekian.. terima kasih.

yg benar.. guru pedalaman sarawak yg disayangi pelajar. 

SUMBER

23 comments:

  1. Replies
    1. entah2 yg buat ni, student sendiri.. hehe

      Delete
  2. besor cabaran cikgu2 zaman la ni..

    ReplyDelete
  3. emmm...saya sokong kenyataan balas tu.. kadang-2 saya sendiri rasa geram ! walaupun saya bukan cikgu, bila hal-2 macam nie di bangkit kan, saya pun akan rasa geram...!

    bagi saya cikgu dah jalankn tanggungjawab mereka dgn baik..rotan, marah adlh perkara biasa..alhamdulillah saya akan dapat convo bulan 10 nie, semua tu sebab jasa cikgu-2 saya ! tanpa tunjuk ajar dr mereka saya xkan berjaya..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cayalah Eyla! Thanks utk pendapat ni ;)

      Delete
  4. Ibu bapa dan murid dulu, sangat berbeza dari sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg jauh berbeza... generasi kita yg jd ibubapa nt ni, tak tahulah

      Delete
  5. sape kata jd cikgu ni senang...mcm2 dugaan...saya sendiri merasainya kerana saya juga seorg guru...

    ReplyDelete
  6. marah untuk mengajar supaya menjadi lebih baik tu perlu..lainlah kalau cikgu tu membabi buta ja nak merotan aank org sesuka hati..ada rasionalnya kenapa cikgu marah atau rotan pelajar..mungkin sms 2 dr parents yg paranoid dgn guru yg sesuka hati rotan pelajar..mmg ada kes guru yg pukul tanpa sbb kukuh,. tp hanya kes terpencil kot..kalau x nk kena mrh, pljr2 jgn la buat perangai..kakak aku pn cikgu kot..ksian la kt dia ngn cikgu2 semalayasia kalau asyik kena hentam dan dipersalahkan setiap kali pljr buat perangai..

    n lg 1, tugas mendidik ni adalah tugas bersama - guru dan ibu bapa..masing2 x boleh lps tgn..n x boleh saling salah-menyalahkan satu sama lain..play our own part..yg jd ibu bapa, jadilah ibu bapa yg ikhlas & telus..yg jd guru pn jd ;ah guru dgn ikhlas..pljr[n, nk betol nk belajar kena betol2, jgn nak main2 sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju part tugas bersama tu.. kan.. itulah yang perlu dilakukan.. mainkan peranan msg2

      Delete
  7. ambo sokong 100%...cikgu pun tak kebulur nok marah2 anak org

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kan nak marah klu tak ada sebab..

      Delete
  8. mak bapak kadang2 tak paham.. alaa kena rotan sikit dah melenting.. tu semua nak bg anak depa pandai, kang bodoh salahkan cikgu x ajar plak.. ni laa mak apak sknrg huhu..

    ReplyDelete
  9. hahaa aku tau ni.. ini saudara payed hazree yang karang.. dia kawan Fb sy.. sedikit sebanyak sy setuju dgn ulasan beliau.. ibu bapa jgnla negatif sgt.. anak2 sekarang ni perlu digarangkan sikit nkalau tak naik lemak

    ReplyDelete
  10. sayang sungguh dia kat anak sampai lagu tu...sayang tak bertempat....hehe

    ReplyDelete
  11. ngajar sendiri anak dia tu...lagi senang...takyah pi sekolah...he3

    ReplyDelete
  12. Alhamdulilah, Insyaallah kalau rezeki untuk menjadi warga pendidik saya menerima dengan hati terbuka, walaupun belum menjadi warga pendidik, tetapi saya sudah merasai cara mengajar daripada pemerhatian dan kajian yang saya buat saya mendapati sebenarnya mindset ibu bapa pertama sekali perlu diubah tentang penting pendidikan dan menerima kaedah guru mengajar disekolah untuk membentuk manusia untuk menjdi insan yang berguna..... dan kaedah cikgu juga perlu dipelbagaikan untuk setiap jenis manusia di sekolah.

    ReplyDelete
  13. saya cikgu umur 4 tahun dan ke bawah
    memang susah jadi cikgu
    mak ayah tahu komplen jerr:'(

    ReplyDelete
  14. kepada Guru Pendalaman tu , saya sokong apa yg cikgu cuba sampaikan .. kekadang anak2 nie depan mak bapa tak berani buat hal , tapi bila d skolah , dia lah starring n segala galanya .. Saya ada adik lelaki 3 orang n saya tau sikap mereka d skolah n d rumah .. Lau kat skolah , mcm setan . Lau kat rumah , pijak harimau pon , harimau tak terkam balik ..

    ReplyDelete