e

Wednesday, March 20, 2013

Segarkan Diri Dengan Minuman Teh Bunga


Akhir-akhir ni, Zam gemar & kerap ke kedai mencari teh bunga untuk menghilangkan dahaga. Selalunya, Zam akan ke peti sejuk mengambil jus mangga atau minuman yogurt mangga, cuma entah kenapa sejak mengidam nak minum teh bunga baru-baru ini, Zam dah sebati dengan minuman ini. Di kalangan kita pun tentu ramai yang meminati minuman ini, & mungkin juga ramai yang gemar membuatnya sendiri menggunakan bunga tersebut yang telah dikeringkan.

Sedikit info tentang bunga kekwa krisantimum yang dijadikan teh ini:

Di antara pelbagai jenis bunga kekwa yang ada di muka bumi ini, hanya bunga kekwa jenis chrysanthemum coronarium saja yang boleh dimakan. Kekwa spesis ini mengeluarkan bunga kuning yang sesuai untuk dibuat teh. Bunga ini mengandungi khasiat yang dapat bertindak untuk menghapuskan bakteria dan memperkuatkan saluran kapilari. Bunga kekwa juga sering digunakan dalam perubatan cina untuk mengubati beberapa jenis penyakit termasuk pemulihan demam selsema. Bunga kekwa yang dibuat teh dikatakan dapat menyejukkan badan dan amat sesuai digunakan untuk mengubati demam dan meredakan pening kepala serta untuk mencerahkan mata. SUMBER.

Jadi, apa kata di kala cuaca panas melanda, anda minum minuman teh bunga ini untuk menghilangkan dahaga dan sekaligus menyejukkan badan ;)

28 comments:

  1. entri ni membuatkan diri ini merasa haus.. panas2 camni memang cun sangat pekena teh bunga ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. memang.. time panas, mmg ini yg Zam cari ;)

      Delete
  2. hu hu hu... yang x bestnya kakak x minat teh bunga ni semenjak dari kecik...rasa lain jer kat tekak...anyway enjoy your drink bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke kak? oo baru tahu.. lain org lain selera kan.. :)

      Delete
  3. arrggggghhhhhhh.. tengah bengang..

    sorry komen tak de kena mengena dengan entri.. tp den suka teh bunga ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenape2??

      hehe.. appun memang sama ar minat kita

      Delete
  4. i really need something fresh RIGHT NOW! (-__-)"

    ReplyDelete
  5. biasanya bila dneo dlm keadaan terlalu dahaga, deno akan beli air kotak teh krisantimum.. mmg hilangkan dahaga dan menyegarkan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deno, dlm masa yg sama, Zam juga suka sbb boleh rilekan minda & badan.. kurang stress ;))

      Delete
  6. Tuan. Peribahasa Jepun ada menyebut, "If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty". Lagipun teh penyembuh berbagai penyakit kerana mempunyai antioksidan yang tinggi, lebih-lebih lagi Teh Bunga. Ingin berkongsi khasiat teh dengan tuan di http://kopibiarpekat.blogspot.com/2012/10/secangkir-teh-bahagian-2_26.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, suka peribahasa jepun tu! sugoii!

      Delete
  7. kalau dah dhga sgt meme belasah smua ayo

    http://www.mimbarhatiku.blogspot.com/2013/03/la-tak-sangka-ko-jodoh-aku.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. tapi Zam mengidam yg ni je skrg

      Delete
  8. zaman kecik2 dulu tak suka minum teh bunga..sejak besar je suka minum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ms kecik kita memang tak dpt terima makanan mcm tu.. kan

      Delete
  9. Hohoho.. dahaga pulak tiba2... muahahaha

    ReplyDelete
  10. mmg pun..sy selalu beli kotak besar mmg simpan dlm peti ais. Rasanya yeos yg kurang manis tu lg sedap dr yg lain.

    ReplyDelete
  11. Tapi aku lebih suka minum teh kundur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu pun ok gak.. pilihan atas kgmrn msg2 :)

      Delete
  12. teh bunga memang sedap zam...lebih2 lagi yg fresh ada bunga tu....... sejuk jer tekak kalau meminumnya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zam minat juga yg ada bunga tu.. Biasanya time puasa jumpa..

      Delete
  13. teh bunga ni kalau minum lps dari keluarkannya dari peti sejuk mmg best kot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah.. mmg bestt.. Zam suka minum mcm tu

      Delete