e

Wednesday, July 31, 2013

Bapa Buat Laporan Polis Guru Rotan Murid Tak Siapkan Kerja Sekolah




Assalamualaikum & selamat petang buat pembaca blog Zam. Artikel di atas merupakan isu yang hangat diperkatakan oleh guru guru di FB hari ini. Untuk bacaan penuh, boleh hit pada pautan yang diberikan di atas (sumber). 

Komen yang Zam boleh berikan, lebih kepada pengalaman sendiri sebagai guru. Memang tidak dinafikan, terdapat segelintir murid yang bersikap degil tidak menyiapkan kerja sekolah berkali kali dan hampir setiap hari. Pada tahap itu, pasti ia membatasi kesabaran seorang guru. Apa yang perlu dilakukan? Membiarkan saja anak murid tersebut, itu sudah pasti merosakkan masa depannya sendiri. Bila dimarah dan didenda, begini pula jadinya. Kaunseling? Sejauh manakah ia berkesan jika murid merupakan seorang yang degil dan tidak pernah mahu berubah?

Makin lama, tak mustahil kualiti murid akan semakin menurun..


23 comments:

  1. berbeza sungguh ibubapa zaman sekarang dengan zaman dulu kan..macam2..

    ReplyDelete
  2. manja sngat..cik nor dulu slalu kna denda..mak ayah tak pernah campur sbb salah cik nor mals belajar..huhu

    ReplyDelete
  3. muka bangga je buat laporan polis sebab hal ni..bikin malu

    ReplyDelete
  4. budak-budak sekarang terlalu manja...mak bapak lak over sudah.....

    ReplyDelete
  5. Oh, saya pernah mengajar di SJKC, amalam rotan biasa saja. Dan tidak pula ibu bapa melenting.

    ReplyDelete
  6. makin malas la budak nie lepas nie nak buat kerja sekolah...huhu

    ReplyDelete
  7. Maaf tompang lalu
    ------------------
    Saya ingin menjemput anda utk menyertai : Contest Blogger Jejaka Jambu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya Allah :) dah terjah td..kena fikir dulu utk hasilkan entri . Thanks sb jemput :))

      Delete
  8. ibu bapa sekarang terlebih "overprotective" terhadap anak-anak. Sampaikan nak mendidik pun jadi rumit. Tak macam murid zaman dulu cikgu marah aje semua jadi takut..sekarang cikgu marah report mak bapak..lepas tu datang sekolah marah cikgu tak pun report polis...heheheh...mana tak bebudak sekarang "terlebih ajaran"

    ReplyDelete
  9. ibu bapa sekarang dh moden.fikiran mereka pun kononnya nak moden jugak tapi tak bertempat..rotan anak murid bukanlah satu deraan.

    ReplyDelete
  10. berbezanya murid sekarang dengan murid dlu..

    ReplyDelete
  11. rotan anak tak jadi masalah. Cuma jangan halau murid keluar dari Sekolah. Bahaya sekarang macam2. Macam2 sindiket yg tunggu masa utk perangkap budak yg duduk sorang2 tanpa pengawasan. Tajuk tu terlebih panas. Rasanya laporan polis dibuat atas dasar keselamatan anak. Tp ayah budak ni pun drastik sgt, kenapa tak bawak anak minta penjelasan kenapa guru tu halau anak dia keluar dari sekolah..

    ReplyDelete