e

Tuesday, October 8, 2013

Belajar Perkataan Jepun Dari Anime



Pulang saja ke rumah akhir-akhir ini, Zam biasanya akan on tv dan menonton Animax. Bersantai sambil layan Sargent Keroro jika berkesempatan. Sambil-sambil tu, tukarkan audio asal Bahasa Inggeris ke Bahasa Jepun, dan pada masa yang sama on sarikata dalam Bahasa Melayu. Tujuan Zam lakukan kedua-duanya serentak, pertama sebab Zam rasa nada, percakapan mereka dalam bahasa Jepun sangat comel dan melucukan, plus dalam pada masa yang sama Zam boleh belajar beberapa perkataan Jepun mudah dengan bantuan sarikata Bahasa Melayu. Sambil bersantai, sambil belajar :)

PS: Kalau 14 tahun dulu, Zam suka tonton J-Drama di TV3 setiap Sabtu dan Ahad pukul 6 petang sambil sediakan buku nota kecil di tangan. Ada perkataan yang dapat difahami, Zam akan catat terus dalam buku.. Gigih tak ingat! Haha

21 comments:

  1. Lia pon suk tgk cite tu! Tapi, dh lme tak on tv animax. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa leh jd geng! hehe.. Zam sukakan Tamama tu ;)

      Delete
  2. banyak tgk anime boleh berbahasa jepun
    saya sekarang ni boleh dh berbahasa jepun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hunto Zamani sama
      sugoiiiiiiiii
      saya ni menang hantu anime

      Delete
    2. pasni nak panggil Zam onii chan boleh

      Delete
    3. onii chan mmg dh lama nak panggil macam tu tapi abang nora x bagi hehe

      Delete
    4. sou da ne, anime wa sugokku omoushiroi de, nihongo mo yasui wakaru ni natta yo~ ^^

      btw... tumpang iklan ckit... jom join Contest GA Isi Buih Kata Komik aku, deadline 12 Oct 2013, meh cepat!! XD

      Delete
  3. Hoho..
    Keroro..
    Dh lm x layan.
    Layan musim ptama je dlu.
    Skang dh musim ke braper ntah.

    ReplyDelete
  4. dolu2 layan
    sekarang tak terlayan dah
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu mmg lyn anime, tp skrg ni tak brp mcm dlu.. pilih2 yg sempat n best je

      Delete
  5. suka nyanyi lagu die skali kalau yg ada lirik tu
    sbb some anime mmg guna hiragana je
    sng nk baca n belagak skit nyanyi ..haha :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi, pandai baca hiragana ye ;) すごい

      Delete
  6. saya cuma suka sailor moon je masa kecik dulu.pastu doraemon. tp sepatah haram perkataan jepun pun tak pandai..tapi kalau bahasa korea boleh sikit2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sailormoon tu, mmg kegilaan dak2 perempuan kot dlu.. kitorg minat DB

      Delete