e

Sunday, October 20, 2013

Tidur Sebentar Sebelum Zohor, Sunnah Rasulullah SAW Yang Menyegarkan



Assalamualaikum & selamat tengahari. Alhamdulillah, baru saja terjaga dari tidur, dan rasanya memang segar  dari sebelum ni. Dah lama Zam tak tidur sekejap sebelum Zohor, yelah sebab waktu tu biasanya Zam masih di tempat kerja dan  waktu beradu Zam hanyalah pada malam hari. 

Banyak kelebihan mengenai Sunnah Rasulullah Sallallahualaihiwassalam yang satu ini. Dikenali juga sebagai Qailulah atau 'nap' dalam bahasa Inggeris, ia mempunyai kebaikan, antaranya seperti berikut:

Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.

Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh berkunjung ke web sumber asal petikan diatas di sini (klik).

16 comments:

  1. kdang2 terbabas smpai ke ptg..ha2!!

    ReplyDelete
  2. bila dah syok sangat tido, sedar2 dah nak masuk asar pulak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha.. klu dh sampai asar tu, msti skit kpla kan

      Delete
  3. Wan pun selau buat macam tu..tidur 12 stgh..bngun hampir zohor..

    ReplyDelete
  4. best tido sebelum zhor ni
    rasa puas sgt walau kejap

    ReplyDelete
  5. cik nor klu tdo sblm solat zohor mesti sedar balik sebab mcm ada yg kejutkan...huhu

    ReplyDelete
  6. betul tu zam. kita sebagai orang Islam digalakkan untuk tidur sekejap di waktu tengahari. tapi jgn smpai tertinggal solat zohor ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, sb tidur tu mmbntu utk dptkn kmbli stamina :)

      Delete
  7. org kabo kalau tido lepas asar pulak boleh jadi gilaa ha ha haa..

    ReplyDelete