e

Monday, November 4, 2013

Doa Akhir Tahun Dan Awal Tahun 1435 Hijrah

Assalamualaikum & selamat pagi Isnin semua. Bersempena Awal Muharam yang bakal disambut esok~ 5 November 2013 bersamaan tahun 1435 Hijrah, Zam teringat untuk berkongsikan doa-doa yang boleh dibaca pada hari ini- iaitu selepas solat asar dan sebelum waktu maghrib untuk doa akhir tahun, manakala doa awal tahun, ia dibaca selepas maghrib:

Doa Akhir Tahun


Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. 

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak reda dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. 

Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. 

Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata: “Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.

Doa Awal Tahun


Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. 

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, Yang Qadim. Yang Awal dan ke atas kelebihanMu Yang Besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. 

Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. 

Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.


14 comments:

  1. Salam Maal Hijrah.
    Setiap kali awal Muharram...inilah amalan umat Islam, tetapi adakah kita tahu ianya bukan suatu kemestian kerana doa ini tiada dalam suruhan dalam Al-Quran mahupun sunnah.
    Ia hanyalah doa ciptaan dan tidak salah membacanya tapi tidak perlu di baca pada waktu2 tertentu...bacalah bila2 masa yg anda suka, bukan jadi amalan bila tiba sahaja Awal Muharram

    Ibnu Abbas juga pernah berkata:
    Hendaklah anda sentiasa bertaqwa kepada Allah dan beristiqamah. Ikutilah(apa saja yang disunnahkan oleh Rasullah saw) dan janganlah anda mengada-adakan sesuatu yang baru.

    Sekadar berkongsi pengetahuan..Wallhualam.

    ReplyDelete
  2. salam maal hijrah :)

    semoga buku baru kita nanti lebih banyak mencatatkan kebaikan dari keburukan, amin

    ReplyDelete
  3. salam maal hijrah zam... terima kasih atas perkongsian ini....

    ReplyDelete
  4. salam maal hijrah buat zam dan keluarga

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum... zamani,

    mselim3 selamat menyambut maal hijrah.. semoga bertabah amalan dan berhijrah kearah kebaikan...

    mselim3

    ReplyDelete
  6. sharing is caring...salam maal hijrah...

    ReplyDelete