e

Thursday, November 14, 2013

Kuih Muih Kelantan Untuk Waktu Berbuka


Mmm.. Tiba-tiba teringat kat segala macam kuih tradisonal negeri Kelantan ni.. Mungkin sebab hari ni ramai yang puasa Asyura, jadi suasana dah macam sama masa bulan puasa.. Gambar kat atas tu, diambil masa Ramadhan lepas. Zam dengan adik bershoping sakan kat bandar Kota Bharu, terutamanya kat Pasar Siti Khadijah mencari kuih muih ni.. Ada antaranya yang Zam tahu namanya, macam nekbat, tahi itik, jala mas & buah tanjung.. 2 lagi tu tak tahu.. Tahu makan je sebab memang sedap.. Hehe

Manalah nak cari kat Sarawak kuih-kuih ni..

ps: ada sesiapa tahu nama kuih warna kuning sebelah jala mas tu?

24 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Wah,sedapnyaa,semua dah makan :) yang kuning tu je belum pernah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. wah.. dah cuba semua ae.. tp itulah.. apa nama yg kuning macam butir nangka tu ae.. butir nangka biasanya berkuah.. yg ni tak

      Delete
  2. nampak manis sume kaler2 kuih tuhh..jala emas tuh jela tb pernah try lain2 x..hehe

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. yg oren tu, a ah.. tp yg kuning berbiji tu, tak tahu nama lg

      Delete
  4. tak pernah makan kuih muih kelantan pun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa. . kalau berpeluang, kena cuba tu ;)

      Delete
  5. Replies
    1. oo.. fae dr brunei kan.. silalah berkunjung ke kelantan bila bpeluang nti :))

      Delete
  6. Replies
    1. warna yg memainkan peranan.. tambah berkilat.. mmg nampk menyelerakan

      Delete
  7. wlaupun sy org klantan.... tp bnyk kuih muih yg sy xthu. huhu thu nma jea, tp nak tunjuk memang xleh

    ReplyDelete
  8. Kuih muih kelantan semua sya suka..sbb manis2 :D

    ReplyDelete
  9. suka makan cek mek molek jer hehee~ ;d

    ReplyDelete
  10. suka kuih muih dari Kelantan...manis dan sedap...tapi banyak yang akak tak tahu namanya dan tak pernah jumpa....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dtg ke kelantan, yg pelik2 tu boleh dicuba :)

      Delete
  11. hahaha......ada satu kuih nieh, org klate panggil kuih kekoh cha, memang sy gelak sakan first dengar kawan gtaw, org luar panggil kuih buah melaka @ onde-onde, tapi sedap orr...

    ReplyDelete