e

Friday, January 17, 2014

Alhamdulillah.. Ranking Alexa Makin Mengecil Hari Ini.



Assalamualaikum & salam Jumaat bloggers. Pagi tadi bila Zam semak rank blog ini di Alexa, Zam dapati nombornya semakin mengecil. Alhamdulillah, satu perkembangan yang baik setelah kedudukan Alexa blog Zam sering sahaja naik turun sebelum ini. 

Awal Januari lalu, kedudukannya berada betul betul di bawah 500. Sedikit demi sedkit , Zam lihat ranking blog makin mengecil dari satu takah ke satu takah. Tak apa lah perlahan sedikit, janji Zam cuba kekalkan prestasi dulu buat masa sekarang dan capai target selepas ini iaitu meletakkan blog di bawah ranking 400.

Ramai juga yang bertanya, apa kegunaan rank Alexa ini kepada sesebuah blog, dan cara untuk meningkatkan atau mengecilkan angkanya. Secara peribadi, Zam boleh kata ia satu bentuk promosi blog sendiri kepada pembaca dan pengunjung sesuatu blog, terutamanya pihak pengiklanan. 

Insya Allah, Zam akan sambung lagi penulisan ini selepas ini, dan menghuraikannya mengikut pendapat dari pemerhatian Zam. Pada blogger lain, jangan bimbang dan merasakan anda tidak dapat melakukannya. Zam juga bermula seperti anda, & insya Allah juga, Zam akan kongsikan juga beberapa cara menaikkan ranking Alexa blog anda :)

Entri sebelumnya: Ada Apa Yang Tak Kena Dengan Gambar Ini?

18 comments:

  1. Assalamualaikum zam. alhamdullilah. makin lama, makin mengecil ranking blog. taniah ye. teruskan berblogging cikgu. hehhee lupa nak bagitau, review blog cikgu dah keluar. jemput singgah dan baca ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam Sheila :) itulah. harap dptlah zam tingkatkan usaha dan rangking ni.. ok, zam dah singgah & baca,, menarik reviewnya.. trimas ye :)

      Delete
  2. Tahniah! tersenarai antara 500 blogger paling popular ni di Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks ye Bahrain.. tp tak de lah popular sbnrnya.. cuma ranking je :)

      Delete
  3. Tahniah (Y) / Harap lepas ni boleh tersenarai dalam top 100 pulak ya :)

    ReplyDelete