e

Tuesday, April 1, 2014

Nama Orang Putih Untuk Cucur Kodok Ialah..


Assalamualaikum & selamat petang semua. Waktu petang macam ni, tentu ada yang dah terbayang apa yang nak dihidang dan dimakan ketika minum petang nanti. Salah satu kegemaran dan menjadi pilihan kebanyakan kita, semestinya cucur, tak kira samada cucur kodok/cekodok, cucur udang, cucur pisang, cucur badak atau apa-apa saja jenis cucur.

Dalam bercerita tentang cucur, korang rasa kan, mat salleh kat negara lain ada buat cucur macam kita tak? Atau pernah makan cucur ni dimana-mana?

Kalau ada, apa namanya dalam bahasa Inggeris ya?

PS: Klu, memang mat salleh ada gak buat cucur ni, dan diorang panggil dengan satu nama.. Ada sesiapa tahu? Saja nak meneka minda para blogger.. Hehe

20 comments:

  1. kalau cucur direct translation bowsprit...kalau jemput direct translation pinch..ha ha ha...tak sesuai...mungkin something with fritters kot? ke diaorang guna istilah nuggets? ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bowsprit ae? hehe

      haa.. fritters tu betul dah tu :)

      Delete
  2. Assalamualaikum. hahaha sedap ni time hujan makan panas2 cucur kodok. hehehhe translate bahasa english kang bunyi pelik ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. hehe baik jgn translate direct mcm tu

      Delete
  3. biasanya di panggil fritters la kan... Banana fritters, yam fritters, sweet potato fritters...

    ReplyDelete
  4. erk..diorang taw ke cekodok tu apa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin tak tahu nama, tp diorg mungkin pnh buat cuma namanya lain

      Delete
  5. Replies
    1. letak ss je dah jadi name org putih ae? haha

      Delete
  6. Replies
    1. letak s terus jd nama omputih ye? hehe

      Delete
  7. Hahaha....i n my dad baru je mkn cucur kodok...then sudenly...dua2 tertanya apa omputih pggil cucur kodok nie ek?i pon terus google translate...mksud cucur kodok ialah "eaves toads"...it sound so funnny...until i found your blog...oh "fritters" sound good.

    ReplyDelete