e

Wednesday, October 14, 2015

2 Cara Menikmati Mee Kolok Di Kuching

Assalamualaikum readers..

Cakap pasal Sarawak, mungkin ada yang terbayang tentang Mee Kolok. Mee Kolok ni merupakan ikon yang terkenal di Sarawak, dan rasanya tidak sama dengan mana-mana mee yang ada di Semenanjung. Jadi pada anda yang ingin mencubanya, bolehlah ke Satok dimana terdapat beberapa restoran yang menghidangkan Mee Kolok yang sedap.

Mee kolok yang sedap biasanya bergantung kepada sambal cili atau kicap pedas yang digunakan, selain kesedapan supnya.

Rakan Zam dan pelajarnya sewaktu kami sarapan sebelum mencari cat baru-baru ini.

Apapun sebelum itu, Zam nak terangkan ada dua cara menikmati Mee Kolok ni. Anda boleh mencubanya mengikut selera anda.

Yang pertama, makan kering. Letak sambal cili atau kicap pedas ke dalam Mee Kolok, dan makan. Sekali sekala, boleh hirup supnya. Sesiapa yang jenis suka makan kering, tak berapa minat dengan sup, boleh cuba cara ini.

Kebetulan, restoran tersebut ada menghidangkan Nasi Ayam, jadi Zam request ayam goreng dari hidangan Nasi Ayamnya untuk dimakan bersama Mee Kolok. Memang layan!


Yang kedua, curahkan semangkuk sup ke dalam mangkuk Mee Kolok tersebut untuk mereka yang menggemari mee yang berkuah. Macam dalam gambar di bawah ini. Ini memang cara makan rakan Zam bila menikmati Mee Kolok. Kalau Zam, Zam lebih suka makan yang kering.


4 comments:

  1. Pernah mkn mee kolok tp lupa kering ke bersuppp hihi

    ReplyDelete
  2. teringat duduk sarawak makan umai, laksa sarawak, bubur apentah namanya tu. semua sedap even mula-mula makan rasa pelik.

    ReplyDelete