e

Saturday, March 17, 2012

MACAM MANA NAK JADI LELAKI KACAK?


Salam Semua~ (^^,) Dalam entri kali ni, Zam nak kongsikan dengan korang cara menjadi seoarang LELAKI KACAK. Macam mana? Ada sesiapa yang berminat tak??

OOH.. PADA MEREKA YANG MERASAKAN DIRINYA TIDAK KACAK,
JANGAN TINGGALKAN BLOG INI DULU- KERANA SESIAPA SAJA BOLEH MENJADI KACAK KERANA KEKACAKAN SESEORANG ITU BUKANLAH HANYA TERLETAK PADA RUPA PARAS YANG ELOK!


Jadi, anda ingin tahu bagaimana untuk menjadi lelaki kacak? Mari saya beritahu sesuatu: Anda tidak keseorangan!

Sebagai lelaki, adakalanya kita merasakan yang diri kita ini tidak cukup menarik . Semua lelaki di dalam dunia ini, pada 1 tahap~ mereka menginginkan diri mereka tampak kacak atau berasa diri mereka kacak!!

Setuju atau tidak, penampilan kita memberikan pandangan yg baik atau tidak pada semua orang yang berinteraksi dgn kita, termasuklah wanita yang anda minati.

Sekarang, adakah anda sudah sedar akan kepentingan menjaga penampilan diri?

Bagus! Kerana disini anda akan temui langkah mudah & praktikal yg dapat membantu meningkatkan bukan sahaja penampilan anda malah keyakinan diri anda juga!

JADI BAGITAHU KAMI, APA SAYA PERLU BUAT UNTUK MENINGKATKAN PENAMPILAN SAYA?

Pertama, anda perlu jelas yang menjadi kacak bukan saja semata2 lahir dengan rupa paras yg elok. Menjadi kacak lebih menjurus kepada pembawakan diri anda.

Ini bermakna jika anda ingin meningkatkan penampilan anda harus:
- mula memberi perhatian pada penjagaan diri anda.
- mula bersenam untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal.
- mula memberi perhatian pada apa yang anda pakai & gaya rambut anda.
- mula membina keyakinan diri & personaliti anda.

Semua ini boleh membantu anda menukarkan penampilan anda dengan tidak disangka2.

1. Bagaimana caranya untuk menjadi kacak? - Mula memberi perhatian pada penjagaan diri anda!


Bayangkan seorang lelaki muncul di sebuah bilik, dalam keadaan yang tidak terurus. Apa tanggapan pertama anda? Hakikatnya, kita akan mula menilai & memberikan lelaki itu 'markah'dari penampilannya, kan?

Penjagaan diri bagi seorang lelaki adalah sanga penting, kerana ia mencerminkan personaliti anda, terutamanya kepada wanita. Jika anda menjaga kebersihan diri anda dengan baik , mereka akan mula berfikir "Wow, jika dia dapat menjaga penampilan dirinya dengan baik, dia mungkin juga dapa menjaga orang lain dengan baik".

Anda tidak perlu berbelanja besar, memadai dengan memberi perhatian kepada beberapa perkara asas. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diingat:
  • Bercukur dengan elok & menjaga kebersihan wajah.
  • Gunakan deodoran.
  • Pilih syampu yang bersesuaian dengan ekstur rambut anda.
  • Pastikan nafas anda berbau segar, gunakan pembersih mulut yg sesuai.
  • Pastikan kulit anda tidak kering. Anda boleh juga menggunakan pelembap yg sesuai.
  • Jangan gunakan sabun pada wajah anda. Ini boleh merosakkan wajah.
2. Bagaimana caranya untuk menjadi kacak? - Jaga Badan Anda!

Mungkin ini adalah satu langkah yang perlu anda berikan perhatian serius dalam mengubah & meningkatkan penampilan anda.

Bentuk fizikal yang baik tidak terjadi dengan begiu sahaja- ia melibatkan usaha keras, senaman, diet yang sihat & komitmen yang padu. Bagaimana anda boleh mendapatkannya? Disini disertakan tips untuk anda mulakan:
  • Anda boleh bersenam, pergi ke gim atau melakukan mana2 aktivii yang bersesuaian dengan anda. Badan yang sihat & kekar akan menjadikan anda kelihatan & rasa kuat serta menambah nilai pada tahap keyakinan anda.
  • Makan dengan betul. Sayur2an, buah2an, produk tenusu, makanan tinggi proein (telur, susu, daging, ikan), karbohidrat (beras perang) dll.
  • Anda boleh mengetahui langkah2 pengambilan makanan yg sihat melalui buku, internet atau berjumpa dengan doktor. Ia mungkin boleh membantu anda untuk melakukannya dalam langkah yang betul, bersesuaian dengan keperluan tubuh anda.
  • Minum banyak air. Air dapat membantu dalam membina otot anda & memastikan kulit anda tampil segar & segah.
  • Dapatkan tidur yang secukupnya. Ini akan membantu anda dalam mendapatkan semuaa tenaga anda, menajamkan pemikiran anda & membantu penampilan anda.
3. Bagaimana caranya untuk menjadi kacak? - Serlahkan Personaliti Anda!

Cara anda berpakaian & apa yang anda pakai sangat2 menjelaskan siapakah anda sebenarnya.
Memakai pakaian yg betul dapat menambah nilai dalam keseluruhan penampilan anda. (menjadikan anda kelihatan menarik & memberikan anda 1 "status" di depan wanita); sebaliknya, tidak kira sepandai, seramah mana anda, orang akan menganggap sebaliknya jika anda berpakaian dengan tidak kemas.

Apa yang terbaik bagi anda, anda harus tahu tubuh anda tergolong dalam bentuk apa & berpakaianlah mengikutnya. Tidak perlu pakaian yang mahal, memadai dengan pakaian yang memberikan keselesaan & penampilan yang menarik pada diri anda.

Sebagai contoh, berikut andalh panduan dalam berpakaian mengiku tubuh anda.

Jika anda seorang yg kurus & tinggi:
Gunakan pakaian yg bergaris melintang untuk menjadikan badan anda kelihatan lebar.
Baju yang mempunyai cetakan corak yg besar juga boleh membantu.
Pilih warna yang cerah.

Jika anda tidak begitu tinggi:
Gunakan pakaian yang bergaris menegak & gunakan warna2 gelap seperti hitam . Secara visual, ia akan menambah ketinggian anda.

Untuk mereka yang berbadan besar:
Rahsia untuk kelihatan lebih kurus ialah memilih pakaian yang tidak terlalu keta & tidak terlalu besar. Pakai yg sedang2 saja dgn saiz tubuh anda
Gunakan baju yang mempunyai jalur menegak- jalur idak seharusnya besar,
elakkan diri dari pakaian yg erlalu besar & meriah dengan corak.

4. Bagaimana caranya untuk jadi kacak?- Yakin Diri!

Personaliti anda sebenarnya lebih menonjol dari rupa fizikal anda. Jadi, mempunyai keyakinan diri adalah sgt penting unuk dibina dalam langkah memasikan diri anda kelihaan kacak.
Disini ditulis beberapa cara unuk meningkakan & membina yakin diri anda:

  • Jadi diri sendiri. Badan anda bukan saja 1 bahagian dari diri anda- bersama dengannya terdapat ciri2 & kelebihan yang menjadikan diri anda unik. Bakat, kebolehan, & kepercayaan adalah sebahagian dari diri anda juga. Jangan biarkan kelemahan yg sedikit mengawal segalanya ttg diri anda.
  • Kekalkan postur badan yang baik. Duduk, bangun & berjalanlah dengan tegak. Elakkan dari membongkok. Postur yang baik dapat mempamerkan personaliti anda yang baik.
  • Senyum. Perkara terbaik yang anda boleh lakukan ialah dengan kelihatan "mempelawa". Tiada cara yang lebih baik untuk mempelawa dari sebuah senyuman. Bukanlah ia bergantung pada apa yang anda letakkan pada wajah anda; ia adalah apa yang datang dari wajah anda yang wanita akan mula2 sedari. Seorang lelaki yang baik, tampil kemas & bersih serta berkeyakinan yang tersenyum seolah2 gembira dapat berjumpa dengan seorang wanita, adalah satu daya penarik.

Keyakinan diri anda di ekspresi kan melalui sifat dominan, postur sewaktu anda melangkah, pandangan mata yang tajam & senyuman yang manis. Seacara lahiriah, keyakinan anda datang dari kepercayaan terhadap diri anda yang kuat.


(MAKLUMAN: Entri ini ditulis sebagai penyertaan Zam dalam contest Cabaran SEO Lelaki Kacak anjuran Earncent.com. )
SUMBER: Squidoo.com
GAMBAR: Canon Malaysia

17 comments:

  1. cool cool kumpulan cool ;)

    ReplyDelete
  2. aku xkacak..xperlu la buat tips tu...hahahhaa

    ReplyDelete
  3. takape... sesiapa pun leh jd kacak ;)

    ReplyDelete
  4. Asalam Zam..
    Rupanya macam tu. Teruskan ya moga ada rezeki Zam..
    Syukran baru jumpa blog male same gen blog Pesona.
    Banyak tul blog kaum hawa ni, hebat2 semua.
    Tahniah entry yg bermanfaat.
    Singgahlah ke http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/
    moga ada manfaat. Tegur blog Pesona jika nampak keterlaluan ya..

    ReplyDelete
  5. Wassalam Efuza, Insya Allah, Zam akan terjah k sana! ;)

    ReplyDelete
  6. bdn smart muka macho, tapi kalo dlm xok ssh gak..
    lg2 skg ni muka je macho tp blm tentu ok kan :)
    yg pntg pndi balance btwn inside n outside :)


    http://lai-journeyoflife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. haha... terbaikkk.... mmg best baca entri2 bro Zamani yg power... cak;) !!

    http://www.muhammadrafik.my/

    ReplyDelete
  8. berjalan jalan di blog blogger lelaki hihi..singgah!

    ReplyDelete
  9. wooh, that' cool man. thanks for the breath explainations...

    ReplyDelete
  10. Terima kasih...saya sungguh bersemangat utk meningkatkan kekacakan saya...heheB-)

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum...., tompang tanya ..., Macam mana nak ubahkan gaya nerd dari bergaya dan tampan ? Bagi cadangan sikit.

    ReplyDelete
  12. alhamdullilah .. sekarang dh jaga slow2 .. daripada dulu berisi skrg dh fit .. tnggl nk ejas cela di muka .. anyway good information .. thanz

    ReplyDelete
  13. Mcm mna nk ubah bntuk muka ae..? Haha

    ReplyDelete
  14. Saya ni badan cam jungkok tapi muke" mcm rosmah satriani😂.

    ReplyDelete