e

Thursday, March 13, 2014

Kelebihan Dengkuran Kucing Kepada Manusia



Assalamualaikum & selamat pagi semua.

Buat peminat kucing, mungkin ini satu info baru buat anda. Siapa sangka, dengkuran kucing (atau dengungan kucing mengikut Google translate untuk perkataan purr) mempunyai daya penyembuhan semulajadi buat manusia. Ini kerana getaran yang dihasilkan mereka sekitar 20-140Hz itu merupakan terapi untuk beberapa penyakit, termasuk tekanan (stress) dan mampu merendahkan tekanan darah.

Zam pernah juga menonton satu video sains sebelum ini, dimana kucing yang didakwa mitos mempunyai 9 nyawa itu sebenarnya disebabkan oleh dengungan yang dihasilkan yang dapat merawat diri mereka sendiri. Menakjubkan, kan?

PS: Biasanya bila Ah Keng selesai makan, dia akan buat bunyi purr/dengungan ni.. Masa tulah, Zam akan angkat & dukung dia, sambil letakkan telinga Zam kat badan dia.. Sambil pejam mata, memang Zam rasa tenang je :)

31 comments:

  1. wah kucing pun berdengkur yer zam...he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah.. gitulah rasanya.. bahasa yg diterjemah dgn google-dengungan.. eh betul ke idak ni

      Delete
  2. Yer ker ?? Huhuhu tak biasa plak dengar ..
    Ok Cikgu Zamnnt buat la sikit ulasan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. dh buat.. ok tak ulasan tu :))

      Delete
  3. pernah dengar dengkuran kucing.......hihi

    ReplyDelete
  4. Kucing berdengkur... Pnh dgr ke tak ek.. Lama dh x dekat dgn kucing ni...

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. yang bunyi purrr tu.. mesti pernah ni ;)

      Delete
  6. Replies
    1. leh kerap buat terapi dengkuran kucing lps ni.. hehe

      Delete
  7. Suka dengar kucing berdengkur..Tenang. Sebab itu suka tidur dengan dia..hehehe.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum zam, hehe tak pernah dengar pula kucing berdengkur. hiewhiew. sheila singgah sambil menabung sini ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. yg bunyi purrr tu.. dengungan kot bahasa yg lebih tepat

      Delete
  9. bella suke tenung bila kucing tidur, dan dengar bunyi penafasan kucing mase tidur.
    comel , make me feel calm. eheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. lepas tu kita lak yg rasa ngantuk sama :)

      Delete
  10. huhuhu,.. sukaaa sangat2 bunyi kucen berdengkur.. tambah2 kucen teman ni manja2 gitu.. suka tido kat leher n baut bunyi purr.. purrr.. olololo sweeeett gituu

    ReplyDelete
  11. salam. wahh...dengkur kucing pun ada kebaikan ya..hihi baru tahu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. patutlah tabiat kucing ni manja dgn manusia :)

      Delete
  12. tunggu kerja dululah baru boleh bela kucing. kos tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa zam faham tu :)) klu dpt main dgn kucing org lain pun takpe buat masa ni

      Delete
  13. suami saya cakap bunyi purr tu bermakna ia manja suka dibelai oleh tuannya hihi...info yang berguna jugak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. antara sebabnya.. cuma banyak lg yg kita tak tahu ttg maksud bunyi purrr tu

      Delete
  14. baik2 nnt kutu lompat masuk telinga... kekeke ;3

    ReplyDelete
  15. ada jugak betulnya tu..tu sebab kucing adalah haiwan kesayangan Nabi Muhammad saw...hihihihi..:-)

    ReplyDelete