e

Tuesday, April 29, 2014

Bestnya Ikan Lumek

Assalamualaikum & selamat pagi.

Pukul 10 tadi semasa rehat, Zam ke kantin sekolah sebelah mencari lauk untuk dimakan. Dalam menilik-nilik lauk pauk yang ada, Zam terpandang pada satu menu yang macam Zam pernah tengok.. Ikan Lumek Masak Asam Dengan Terung Iban rupanya.. Wah.. Lama tak makan ikan lumek, jadi Zam beli sebungkus. Baru Rm1.50.

Ikan Lumek (Kredit kepada blog INI)

9 tahun lepas masa mula-mula datang ke Sarawak dan kenal ikan ni, memang seram je tengok ikan lumek.. Macam ikan laut dalam.. Tapi, walaupun rupanya sik kacak, rasanya nang nyaman.. Haa.. Kan Zam dah klaka Sarawak.. 

Ikan Lumek ni, sedap dibuat sup.. Tapi resepi paling popular, digoreng salut tepung.. Perghh... Sedap.. Kawan-kawan Zam lah yang cakap, Zam tak pernah cuba lagi.. Haa nanti Zam nak cari ikan lumek ni, goreng salut tepung.. Yummm

14 comments:

  1. nyum..nyum.. sedap ke?? cam pelik je nama ikan ni

    ReplyDelete
  2. macam mana tekstur ikan lumek ni zam? rasanya dah kali kedua dah baca tentang ikan lumek ni...

    ReplyDelete
  3. Assalam..ikan ni mmg sedap...kalau blk Swk mmg salu cari..kat pasar borong kajang ni payah lak nak jumpa...baru sekali tu pun thn 2012 kot..ni dah lama x pegi..x tau ade lagi ker tak ikan tu...hehehe

    x sabarnyer nak blk Swk bln 5 nih... ikan lumekkk.. hehe

    ReplyDelete
  4. serious ikan lumek nang nyaman . perggghhhh

    ReplyDelete
  5. ow..ikan lumek..slalu nmpk org jual..xbrani beli sbb pelik+mnakutkan..

    ReplyDelete
  6. tak pernah tau... hanya ada di sana je ke...

    ReplyDelete
  7. erk..tengok ke rupa ikan tu sangat menyeramkan ye..

    ReplyDelete
  8. Wajahnya seram tapi rasanya nyaman di tekak ya Zam. Tak pernah tau tentang ikan lumek namanya pun baru akak tau melalui blog ini.

    ReplyDelete
  9. erkkk..kenapa rupa ikan nampak pelik?tapiii..sup ikan memang always the best,, :D

    ReplyDelete
  10. x pernah tau dan x pernah rasa...

    ReplyDelete