e

Monday, May 5, 2014

Syukur Kita Masih Boleh Membeli Makanan

Assalamualaikum dan selamat petang guys..

Ada masanya, bila membeli barang keperluan dapur, tentu ada diantara kita yang mengomel di dalam hati bila menyedari harga barangan yang semakin meningkat. Kadang kadang, boleh timbul rasa tak puas hati dengan keadaan macam tu.

Dalam mengenang diri sendiri, mungkin kita boleh kenangkan juga nasib orang yang lebih susah. Yang kadang kadang nak beli makanan pun terasa susah sebab kurang duit. Pernah jumpa?

Mungkin kita rasa tak logik bila dengar kisah macam ni, sebab kita tak alami benda tu dan dah terbiasa dengan keadaan makan minum yang sentiasa cukup.

Bila fikir macam ni, memang kita akan rasa bersyukur sebab kita masih boleh membeli makanan.. Bayangkanlah, macam mana kehidupan golongan miskin pada masa kini..

17 comments:

  1. syukur dengan rezeki yang Allah SWT bagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. dan Allah janji akan tambahkan nikmatnya pada mereka yg bersyukur :)

      Delete
  2. syukur atas nikmat yang diberikan... ade orang kais kais makanan dalam tong sampah...

    ReplyDelete
  3. sebelum merungut cuba fikir sekeliling dulu kan zam? dan bersyukurlah kita seadanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu pun betul gak.. cuma tak salah luahkan perasaan :)

      Delete
  4. kekadang kesian dengan golongan miskin ... hmm btw alhamdulillah kita masih dikurniakan lagi rezeki ..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah...memikirkan tentang itu la maka SA memang x lokek berbelanjan utk makanan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalkan tak melebih sudah lah kan :)

      Delete
  6. kadang-kadang bukan mengeluh...tapi cuma fikir utk keluarga..nak bg keselesaan tapi tak mampu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. zam faham tu... rami yg alami perasaan tu

      Delete
  7. betul, maka perlulah kita sentiasa bersyukur dan jangan terasa berat untuk bersedekah selalu, sekadar yang kita mampu... masing2 ada ujian masing2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. swtuju.. amalkanlah bersedekah bila berpeluang :)

      Delete
  8. syukur.. tapi tak bermakna kita tak boleh suarakan hak dan ketidakpuasan hati..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, setuju :) boleh je meluah :))

      Delete
  9. bersyukurlah dan terimalah seadanya..

    ReplyDelete